http://us.imdb.com/Title?0209144
Naam van de film:
Memento (2000)
Wie speelt er in:
Guy Pearce, Carrie-Anne Moss, Joe Pantoliano (deze laatste 2 kennen we van The Matrix)
Welke genre:
Drama / Thriller / Mystery
Waar gaat hij over:
Ik hoef eigenlijk niet helemaal te vertellen waar deze film overgaat, veel wordt overgelaten aan je eigen fantasie; want na het zien van deze film gaat je geest met je aan de loop en ben je een tijdje bezig met speculeren wat er nu precies aan de hand was.
Niets wat je ziet in deze film is zoals het lijkt en paradoxaal genoeg is toch alles wat je ziet wel zoals het is.
Lenny (Guy Pearce) heeft geen korte-termijn geheugen en kan geen nieuw geheugen vormen, hij leeft in kleine stukjes van zijn leven. Alles wat hij ziet probeert hij maar vast te leggen op foto met zijn polaroid camera en geeft het een bijbehorende beschrijving om zo later toch nog iets te kunnen achterhalen. Juist dit zorgt voor zijn gehalte aan onzekerheid, verwarring, paranoia.
Lenny probeert door het verhaal heen de moordenaar van zijn vrouw te zoeken (dit is waar zijn geheugen ophoud ). En hij is aan het werk met zijn dossier wat hij heeft over mogelijke aanwijzingen. Alles wat hij op de lange termijn zou moeten onthouden probeert hij vast te leggen. Tevergeefs, dingen nemen toch soms een andere wending.
Persoonlijke mening:
Wederom een film die bij mij zeker weten in mijn top 10 staat. Een geniaal opgezet verhaal en verfilmd op een bizarre manier. Niet-chronologisch, continu flashbacks; where was I?
zelf mag ik van het geluk spreken dat ik de Amerikaanse special edition in bezit heb; deze biedt de mogelijkheid om via een 'easter egg' de film in chronologische volgorde te bekijken; het verhaal wordt er misschien nog wel meer bizar van. Velen kennen deze film waarschijnlijk al en zullen hem ook zee rzeker aanraden aan anderen. Terecht!
Na het zien van deze film kun je bij jezelf afvragen wat er nu eigenlijk gebeurd is; hoe verliep het verhaal?
Je zou bijna spreken van een David Lynch gehalte in deze film.
Hoeveel sterren geef jij em:
5 out of 5