Onderwerp: Game reviews
Enkele bericht bekijken
Oud 26 May 2003, 18:15   #27
Drama
Guest

Standaard

Naam: Chrono Trigger
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Squaresoft
Jaar van uitgave (VS): 1995
Platform: SNES / PSX

Review: Chrono Trigger is een RPG die aan al mijn voorwaarden van een goede RPG voldoet: een goed verhaal met veel side-quests, een team met ontzettend individuele types, spannende bazen, een ultieme eindbaas, battle-scenes, en plot-twists. Maar wat wil je, Chrono Trigger is gemaakt door Squaresoft, dezelfde ontwikkelaars als van de Final Fantasy reeks. Na Chrono Trigger heb ik nooit meer een RPG gespeeld ie mij zo begeesterd heeft. De graphics zijn verbijsterend goed, besseffende dat het hier om een 16-bit console (SNES) gaat. De muziek van Yasunori Mitsuda doet het spel absoluut geen onrecht aan en bezorgt het net even die speciale sfeer. Een duidelijke afwijking van de traditionele 'Final Fantasy'-RPG zijn toch wel de battle-scenes: r zijn geen sudden battles, je kunt in pricipe alles aan zien komen, zoals in bijvoorbeeld de real-time battles van Secret of Mana, met het verschil dat zodra je in aaraking komt met je vijand, je team gevechtsposities aanneemt en er een heuse turn-based battle begint. Behalve magie en de 'gewone' aanvallen' kun je ook 'techs' leren, dit zijn speciale technieken, waarvan ieder figuur een uniek aantal bezit. Techs kunnen ook tussen figuren onderling samen gebruikt worden: de zogenaamde 'double-techs' en er zijn zelfs 'triple-techs'. De personages zijn stuk voor stuk tot in de puntjes uitgewerkt: ieder met zijn verhaal, zijn verleden en bijzondere gaven. Wat betreft de replay-value: die is absoluut goed. Er zijn namelijjk 15 eindes in Chrono Trigger. Je kunt op verschillende manier je naar de eindbaas toe werken, en hem op verschillende manieren verslaan, en zelfs hierna is de pret nog niet voorbij: na het uitspelen van het spel krijg je namelijk in je starmenu de optie 'new game +'. Dit houdt in dat je het spel opnieuw behint, maar met al je stats, levels, items enzovoort waarmee je de eindbaas versloeg. Dit stelt je in staat om op diverse plekken eerder in het verhaal de eindbaas een bezoekje te gaan brengen, zodat het verhaal een andere wending neemt.

Het enige nadeel aan Chrono Trigger: nadat je die 15 eindes dan gehad hebt, is het spel toch echt afgelopen

Waardering: 5 / 5
  Met citaat antwoorden