Helaas, helaas helaas

Tot mijn grote spijt heeft de Graafschap het (net) niet weten te redden. Helaas komt dat ook niet als een al te grote verassing.. Vanaf dag één liep het al niet bij de Doetinchemmers.
Ik heb de Graafschap altijd een warm hard toegedragen. Vrij gezellige club, leuk stadionnetje, meestal opportunistisch voetbal.. Bovendien de sympathieke supporters Tuurtje en Basje die er fan van zijn

. Zonde zonde zonde, maar zoals ik al aangaf, het kwam natuurlijk niet zomaar..
Deze zomer verhuisden steunpillaren als Martijn Meerdink, Stefan Postma en Purrel Fränkel de Graafschap voor een nieuw avontuur. Aangezien die Graafschap nooit mee geld uitgeeft dan het heeft kwamen geen gelijkwaardige spelers (laat staan betere!) ervoor in de plaats. Bovendien werd trainer Koolhof, die de club het jaar ervoor toch voor de na-competitie behoede, vervangen door de debuterende trainer Peter Bosz. Sanderink, van hoofdsponser Centric IT-Solutions deed er nog een schepje bovenopo, door eigenlijk al vanaf dag 1 aan te geven er weinig vertrouwen in te hebben. Alle ingrediënten voor een slecht seizoen waren in feite aanwezig.
De start was nog niet eens zo slecht. In Waalwijk werd, met toch vrij goed voetbal, met 4-2 verloren van RKC, maar op de 2e speeldag boekte de Graafschap meteen een succesje. RBC werd met 2-0 geklopt.
Daarna ging het snel bergafwaarts met de club. 8 wedstrijden op rij werden verloren, en na de 1-3 nederlaag thuis tegen NEC barste een bommetje, toen Sanderink wederom voor zijn beurt sprak. Bij Roda werd nog met 5-0 verloren, en Bosz leek nog voor de winterstop het veld te moeten ruimen. Er kwam echter een kleine opleving (onverdiende zege op NAC, 3-2, na een 0-2 achterstand, en ook Zwolle werd verslagen met 3-2). Waardoor Bosz toch bleef. Bovendien werd Van Gastel gehaald, als versterking voor de defensie.
Het bleef echter rommelen in de achterhoek. Zo was er de 'affaire Van Vossen', en riep voorzitter Derk Haank domme dingen in de media (had dat vóór het seizoen geroepen!) en vlak voor de cruciale uitwedstrijd tegen Excelsior leek het helemaal mis te gaan. De graafschap won echter wonderwel met 4-3, en pakte de laatste kans. Bovendien werd daarna nog gewonnen thuis van Groningen. In Zwolle ging het echter opnieuw mis, en dus degradeert de Graafschap na 8 jaar naar de Eerste Divisie.
Maar gaat het wel zo slecht? De Graafschap lééft als nooit tevoren!! De vijverberg zit wekelijks bomvol!! 2x per week zitten er 11.000 man op de tribune (méér dan bij RKC, RBC, Excelsior, AZ en Zwolle) De club is financiëel als een van de weinige clubs gezond. Als men nu ook nog eens als bedrijfsleven achter de club schaart, dan hoeft het nog niet eens zo beroerd te gaan met de club. Dan kan het weer na één jaar terugkeren, en definitief werken aan een verblijf in de middenmoot, want daar hoort de graafschap absoluut thuis!! Ik wens ze daar in ieder geval veel geluk en wijsheid bij toe

Succes basje en tuur!!