Citaat:
Originally posted by Dimas
Waarom pleegt een mens zelfmoord? Meestal is de verklaring omdat de persoon grote mentale problemen had. Of omdat ze niet meer wilden leven. Of zelfs omdat ze zich nog te onwaardig vonden om te leven. Allemaal verschillende redenen waarom men zelfmoord zou plegen. En geen van die redenen vind ik goed genoeg om daadwerkelijk zelfmoord te plegen. In feite bestaat er geen enkele goede rede voor zelfmoord, tenzij je binnenkort doodgaat en enorme pijn lijdt. Zelfeuthanasie zeg maar. Dat kan ik begrijpen. Ik zag mijn oma ook liever dood dan levend omdat ze al 2 jaar het ziekenhuis in en uit ging en verschrikkelijk pijn had. Euthanasie is eigenlijk de enige vorm van zelfmoord die ik gepast vind. Tenslotte kies je zelf voor euthanasie en is het dus in principe zelfmoord. Je kiest ervoor om je door iemand uit je lijden te laten verlossen en die persoon doet het dus alleen maar als je het wilt.
Maar om nou zelfmoord te gaan plegen omdat je mentale problemen hebt, is een teken van zwakte. Een zwakte die vooral geestelijk is. De zwakte van het individu. Als je mentale problemen hebt, moet je gaan praten met een psycholoog. Die kan in veel gevallen helpen en daarna kan je meestal weer grotendeels vrolijk verder leven. Want je leeft maar 1 keer, en waarom zou je dan dood willen als je ook geholpen kan worden en daarna verder leven zonder alle problemen? Onbegrijpelijk. Je kan gewoon dan de harde realiteit van de wereld niet aan. Zelfmoord is gewoon een verfijnd principe van de “Survival of the Fittest”. In deze tijd gaat het niet alleen meer om lichaamsbouw (zoals vaak is bij dieren) maar ook om de mentale kracht van iemand. De zwakkelingen ruimen zichzelf nu gewoon uit de weg door zelfmoord te plegen. Mooi zou je zeggen, maar dat is niet mooi. Het is bijna een onnatuurlijke versie van de natuur. Die personen hoeven helemaal geen zwakke geest te hebben. Misschien zitten ze wel in een dip door iets. Dat betekent nog niet dat ze niet goed zijn voor de menselijke populatie. En daarom is eigenlijk elke persoon die zelfmoord pleegt, een verlies voor de mensheid. Die personen hadden iets goeds voort kunnen brengen, was het niet dat hun geestelijke gesteldheid niet helemaal 100% was. Anders hadden ze hulp gezocht. Maar nee, hun drang om weg te zijn was sterker, en de zwakte van het individu overwon en weg was weer een mens.
|
Hier ben ik het niet mee eens. Een mens bestaat uit twee 'delen'..lichaam en geest, fysiek en mentaliteit...het is maar net hoe je het beestje een naam geeft. Als ik een dwars'laisie' (hoe het ook geschreven wordt) heb en ben daardoor tot aan mijn nek verlamd en kan echt geen ene reet meer, dan lijdt ik een zwaar leven. Een leven wat eigenlijk geen leven meer te noemen is, omdat ik niks meer zou kunnen. Zelfmoord zou in dit geval ook een vorm van euthanasie zijn, omdat je leven toch al dood is, omdat je niks meer kunt.
Maar waarom zou er alleen een fysieke neergang kunnen zijn? Doktoren kunnen mij niet helpen met mijn verlamdheid tot aan mijn nek, eveneens kan een psycholoog niet alle mentale problemen oplossen. Soms is er voor mentale pijn geen oplossing en ben je mentaal zo ver heen dat je leven eigenlijk, net zo als de alinea hierboven, ook al over is. Ook in dit geval is zelfmoord een soort van euthanasie omdat het leven geen leven meer is, en "het leven" dat je doorgaat eveneens als de aidspatient of de kankerpatient een pure lijdensweg is tot de dood daadwerkelijk natuurlijk zou volgen.
Er is slechts 1 verschil tussen beide. Bij het ene is de oorzaak van het lijden, gelijk aan de oorzaak voor de opkomende dood. Bij het andere is de dood niet direct de oorzaak van de lijdensweg. (althans niet veel mensen kunnen zichzelf door een mentaal iets doodkrijgen). Echter het argument dat jij gebruikt om euthanasie toe te staan, kan evengoed worden gebruikt voor mentaal zieken, namelijk "een vervroegd een einde maken aan het leven om een lijdensweg te voorkomen".
Citaat:
“M’n leven is zo slecht, ik wil dood” FLIKKER OP! Mensen die in andere landen wonen, onderdrukt, uitgehongerd, afgeperst, gemarteld en verkracht worden gaan godverdomme toch ook geen zelfmoord plegen?
|
Dit is een slap argument... Want die mensen in andere landen hebben het weer beterer dan een stam in timbuk,tu en die heeft het weer beter dan een hindoestam in china en die heeft het weer beter dan de joden in de tweede wereldoorlog en die hadden het weer beter dan de heksen in de middeleeuwen etc etc. Moeten we dan maar alle luxen opgeven, nergens meer over klagen, de totale realiteit verliezen, omdat een paar eeuwen geleden of duizenden kilometers ver weg een of andere heks of afrikaan ligt te verhongeren? Hoe naief kun je zijn...
Citaat:
Alleen maar in goede (westerse) landen komt het voor, behalve dan is zo’n monnik in India die zichzelf in de fik zet. Zijn we werkelijk zo verwend geraakt dat als het niet mee zit, we het maar meteen willen beëindigen? Is zelfmoord zo aanlokkelijk geworden in de laatste decennia, dat het veel te vaak voorkomt? Vast wel, en daarom moet het ook stoppen. Mensen moeten begrijpen dat zelfmoord allesbehalve een oplossing is. Als iemand zelfmoord pleegt, is het eigenlijk opgeruimd staat netjes.
|
Wederom een argument van niks. Het is totaal gebaseerd op lucht! als er hier iemand zelfmoord pleegt dan komt het in de media, of gaat het via via en dan hoor jij het weer. Hoe de <piep> wil jij te weten komen dat er in afrika iemand zelfmoord heeft gepleegd? Precies, dat kun je niet weten, want die wordt begraven (als ie zichzelf al niet heeft gedood door zich te laten opvreten) en niemand praat er meer over. Geen kans dat het het westen bereikt. Daarbij Mocht het daar idd niet voorkomen, dan kan het cultuur gebaseerd zijn, omdat wij meer nadenken. Wij hebben vrije tijd, wij hebben de luxe om te zien dat het leven meer inhoudt dan alleen maar werken en overleven, en dat kan sommige mentaal doden...
Citaat:
Daarnaast is zelfmoord plegen nooit leuk voor de mensen die om je heen stonden. Je vrienden, familie, kennissen, wie dan ook. Neem het voorbeeld van die jongen die vanaf de 3e verdieping uit het raam sprong.
|
Alsof het leuk is voor de persoon in kwestie!
Citaat:
Het is waarschijnlijk zelfs iemand geweest die gewoon is een keer aandacht wilde hebben, en dat tot in het extreme heeft doorgevoerd.
|
Wederom gebaseerd op lucht en een gok. Geen bewijs, geen onderzoek, geen feit, niks...
Citaat:
Als je netjes zelfmoord pleegt, neem je een overdosis slaappillen. Dan val je vredig in slaap op je bed, zie je er netjes uit. En je zorgt dat je een brief klaar hebt voor ouders, familie en vrienden. Maar niet zo desperate uit een raam gaan springen. Echt belachelijk.
|
mee eens.