wat ik doe is mezelf helemaal ontspannen, als ik bv in bed lig. dat doe ik door al mn spiergroepen een voor een aan te spannen, ff kort, en dan weer te ontspannen. en dan nog n keer.
dus
heel ff kort de spieren in je linkervoet(alleen daar!!) aanspannen en weer loslaten. en nog n keer of 2. dan linkerkuit, dan linkerbovenbeen, dan rechtervoet, rechterkuit, rechterbovenbeen, buik, borst, nek, hoofd, linkerhand, linkeronderarm, linkerbovenarm, rechterhand, rechteronderarm, rechterbovenarm.
en odnertussen puur concentreren op dat aanspannen en ontspannen van je spieren. daarna ben je geheel ontspannen en dan probeer je alle gedachten die opkomen te negeren en af laten zwakken.concentreren op t binnenste in je lichaam(je chakra's)
alsje dan in die toestand bent kun je veel experimenteren, er zijn mensen die zeggen uit hun lichaam te kunnen treden bijvoorbeeld. maar goed, dat lukt mij nog lang niet. je kan natuurlijk ok gewoon puur ontspannen, dat is ook al n fijn gevoel. meestal val ik halverwege in slaap