Re: Game reviews
Metal Gear Solid, ook wel met de subtitel Ghost Babel.
Het spel wordt beschreven als een Tactical Espionage Action-game.
Het houdt in dat je veel stealth moet gebruiken, sneaken en spioneren.
De fans hebben vast en zeker aan de subtitel gezien dat het hier niet om de psx-klassieker gaat maar om de GBC-versie.
Gameboy Color dus.
Na vele malen het prachtige spel Metal Gear Solid op de psx uitgespeeld te hebben, kwam ik erachter dat er een GBC-versie zou komen van deze fantastische game.
Van de aankoop heb ik nooit spijt gehad, want geloof het of niet, want op de graphics en het verhaal na doet het spel absoluut niet onder voor de psx-versie.
Ten eerste de controls, Snake kan alles wat ie ook in de psx-versie kon, met een simpel startmenuutje met opties als vervanger voor de shoulderbuttons.
Bijna alle wapens kwamen terug, op de wapens die in de psx-versie alleen 3D-perspectief gebruikten zijn weggelaten.
Toch is het arsenaal voor een GBC-game best indrukwekkend.
Met het verhaal zit het wel snor, minder filmisch dan op de psx, maar wel weer grandioos.
Het is trouwens wel qua lokatie en verhaal een compleet ander spel.
De graphics zijn samen met die van Harry Potter en Zelda de mooiste die ik ooit heb mogen aanschouwen op het kleine GBC-schermpje.
De animaties zijn gedetailleerd en kleurrijk, terwijl je toch de sfeer en(in mindere mate)de spanning van de psx-klassieker voelt.
De sfeer wordt trouwens wel grandioos geholpen door de meesterlijke muziek, die door de gebreken van de GBC wat minder tot zijn recht komt dan wanneer deze muziek voor de psx-versie met echte instrumenten zou zijn gebruikt.
De moves komen realistisch over ondanks de grootte van de poppetjes.
De makers zijn er zelfs in geslaagd om de CODEC en de radar succesvol over te brengen op het kleine schermpje.
Het leveldesign is veel meer puzzelen en meer zoeken dan op de psx en dit heeft de moeilijkheidsgraad en frustratiefactor iets opgeschroefd.
De replay is nog groter dan de psx-versie, je doet er net zolang over om het spel uit te spelen, multiple endings zijn vervangen door speciale uitdaginegn als speel de stage(spel bestaat uit 12 stages) uit zonder gezien te worden, of binnen een bepaalde tijd.
Dit, plus de van de psx overgenomen Virtual Reality-training missies geven het spel een gigantische replay.
De gehele experience benaderd die van de door mij een vele andere hoog gewaardeerde MGS op de psx.
Voor de gasten die het psx-spel nooit hebben gespeeld en wel een GBC hebben en nog steeds op zoek zijn naar een wat diepgaander spel dan die eeuwige platformgames dan moet je weten dat er haast niks beter te krijgen is voor de GBC dan dit spel.
Als GBA-bezitters dit spel ooit nog eens tegenkomen, ook voor jullie is het absoluut geen miskoop.
Al dacht ik wel een keer te lezen dat een vervolg voor de GBA in de maak is, dus je moet zelf maar kijken.
***** sterretjes!!!
Laatst aangepast door Denden 100 piek : 28 July 2003 om 15:07
|