Als het aan mij ligt wordt er veel meer aandacht besteed aan natuur en milieu, maar helaas wordt dit punt een beetje een ondergeschoven kindje bij bezuinigingen. Je moet dan eigenlijk de moeilijke afweging tussen economie en milieu maken. Het beste is "van allebei een beetje", maar meestal werken jammer genoeg beslissingen om één van de twee te bevorderen de andere tegen.
Om even terug te komen op de stelling: Uit principe ben ik het er wel mee eens, omdat ik vóór een uitgebreid beleid mbt natuur en milieu. Maar toch kan ik me ook voorstellen dat daar minder aandacht aan besteed wordt als het economisch slecht gaat en dat de regering Nederland niet achter wil laten lopen op de rest van Europa en de wereld. Een verslechterde concurrentiepostie en daarmee gepaard gaand werkeloosheid en andere vervelende zaken, moet namelijk wel uitgelegd worden aan het volk. En als dat volk het gaat voelen in de eigen portemonnee, dan is milieu ineens niet zo gek belangrijk meer. Milieu wordt pas weer interessant in economisch welvarendere tijden.
|