Enkele bericht bekijken
Oud 8 October 2003, 11:15   #8
Stevie
Lid

Stevie's Avatar

Standaard

Eindelijk, een van speerpunten van D66 sinds het begin, hebben ze erdoor gekregen. Ik ben er blij mee want ik ben al een tijdje een voorstander van een gekozen burgemeester.

Ten eerste wordt de invloed van de kiezer groter. Voor de kiezer zijn de beslissingen die op regionaal niveau worden genomen veel dichterbij dan de dingen die in Den Haag worden besproken. Een door jouzelf gekozen burgemeester staat ook voor de standpunten waar jij het mee eens bent, nu weet je eigenlijk niet zoveel van je burgemeester. Bovendien denk ik dat de kiezer voelt dat hun stem gewicht heeft bij een gekozen burgemeester, omdat dat bij landelijke verkiezingen toch minder is... dan stemmen er miljoenen mensen en veel kiezers denken dan dat hun stem toch niet veel waard is op zo'n groot aantal kiezers. Dit zal de interesse in de regionale politiek waarschijnlijk ook verhogen, wat een grotere opkomst bij verkiezingen teweeg zal brengen.

Ook zijn nu vaak de afvallers uit de tweede kamer (mensen die te oud zijn of gewoonweg niet geschikt) nu kandidaat om burgemeester te worden. Dit is niet goed omdat de kiezer niets van deze mensen weet.

Een tegenargument zou zijn dat de kiezer niet capabel is een goede burgemeester te kiezen. Dit is een beetje kortzichtig - zouden ze dan ook niet tijdens de landelijke verkiezingen mogen stemmen? Bovendien denken de mensen vaak dat zijzelf wel geschikt zijn, maar die andere (de buurman van de slager enzo) zeker niet geschikt zijn. Er zijn veel mensen die dit denken, vaak onterecht. Maar dat is de algemene houding in Nederland.

Tenslotte heeft Nederland altijd al een goed lopend democratisch stelsel willen hebben. Daar werkt een gekozen burgemeester zeker aan mee. In grote landen als de VS kiezen de mensen allerlei openbare functies. En Nederland wil toch altijd zo vooruitstrevend zijn? Dan moeten ze dit ook zeker invoeren.