Citaat:
Originally posted by Tyskie
Daar noem je precies een pijnpunt. Een burgemeester in het huidige stelsel is een vertegenwoordiger voor hele gemeente.. Een gekozen burgemeester vertegenwoordigt de groep die voor hem gekozen heeft, de groep die hij beloftes heeft gedaan tijdens de verkiezingen. Hij is dus niet meer onafhankelijk...
|
De regering vertegenwoordigt ook het gehele volk, terwijl ook maar iets meer dan de helft op die drie partijen hebben gestemd... Dat is democratie. Je kan niet iedereen plezieren, dat kan zelfs een aangestelde burgemeester niet. En een gekozen burgemeester vertegenwoordigt toch in ieder geval de belangen van het grooste gedeelte van de kiezers. Daarbij komt ook nog, dat tijdens de verkiezingscampagne de mensen worden ingelicht over de standpunten van alle kandidaten, en dus ook weten waar de toekomstige burgemeester voor staat. En of je daar nou voor of tegen bent, de mensen weten hierdoor weer meer van de taken van een burgemeester. En trouwens, benoemde burgemeester zijn ook niet geheel onafhankelijk. Ex-VVD kamerlid Opstelten is gekozen als burgemeester van Rotterdam.
Citaat:
Hoeveel oncapabele burgemeesters kun jij opnoemen die in Den Haag zijn afgedankt? En denk jij dat mensen niet eerder op een naam uit Den Haag zullen stemmen dan op een of andere onbekende persoon? Waarschijnlijk niet...
|
De mensen zullen stemmen op iemand die voor hun politieke standpunten staat. Zij zullen niet zo snel stemmen op iemand die net uit Den Haag vertrokken is, als ze simpelweg niet hun idealen vertegenwoordigt.
Citaat:
De kiezer zal wellicht capabel zijn, maar zijn degenen die een burgemeester moeten aanwijzen niet meer capabel denk je?
|
Daar gaat het niet om. Die mensen zijn vast wel capabel, anders hadden ze die taak niet. Maar het gaat om democratie, de kiezer meer invloed te geven, de kiezer meer bewust te maken van de taken van de gemeente, enzovoort.
Citaat:
En dan nog een aardig punt.. Wat denk je van de vele miljoenen wat dit grapje gaat kosten? Alle burgemeesters worden ontslagen. Die krijgen dus allemaal wachtgelden. Alles moet aangepast worden, daar gaan weer vele miljoenen.. Verkiezingscampagnes, weer vele miljoenen. Voorlichting voor de burgers, weer een sloot geld...
En dat in tijden dat we krap zitten?
|
Ik vind het ook behoorlijk stom gepland. Terwijl er op zorg en onderwijs flink bezuinigd wordt, dit plan nu gaan invoeren. Inderdaad niet het goede moment, over 10 jaar had het ook nog gekund.
Citaat:
Tot zover mijn reactie op jouw punten. Graag zou ik van jouw kant een reactie zien op mijn belangrijkste argument, namelijk dat dit stelsel gewoon een wassen neus is, aangezien de burgemeester zonder grondswetwijziging gewoon nauwelijks bevoegdheden kent.
|
Leg uit, ik dacht dat de burgemeester toch aardig wat taken en verantwoordelijkheden had?