Ik denk het wel ja. Waardoor wordt de kerk nou eigenlijk gerund? Door een stel kardinalen die de paus, die zelf amper nog weet wat hij doet, gebruiken als een stroman die zij zelf mooi kunnen manipuleren. Maar zij weten ook dat als er een nieuwe komt, dat deze waarschijnlijk weer meer weet wat er moet gebeuren. Ik denk dat het sowieso nodig is dat de kerk van dit imago af komt om te zorgen dat ze weer nieuwe leden trekken. En dan is het nog zo dat de standpunten van de jeugd gewoon niet overeenkomen met die van de Kerk. Onderwerpen als Euthanasie en Abortus worden door de kerk afgezworen en dit zijn toch onderwerpen die onder de jeugd geliefd zijn, vooral Abortus. Meisjes die een keer met een jongen naar bed gaan, zwanger raken en dan abortus plegen zijn er veel. Als je dan Kerkganger bent wordt je dit verboden, dus neem je of meer risico, of je gaat niet naar bed, of je wordt tienermoeder, of je gaat gewoon niet naar de Kerk. En aangezien het laatste over het algemeen het gemakkelijkste is wordt hier voor gekozen. Dus zullen ze vooral daar iets aan moeten veranderen, maar aangezien dit weer in de bijbel staat, kunnen ze dit niet veranderen. Uiteindelijk zal naar mijn mening de Kerk doodbloeden in Nederland, maar in de Zuidelijke landen wordt er veel meer geloofd in de Kerk en daar zal hij dus stand houden, maar hier in Nederland zal het een hele kleine gemeenschap worden.
|