Onderwerp: Euthanasie
Enkele bericht bekijken
Oud 24 October 2003, 22:35   #17
Impressions
Lid

Impressions's Avatar

Standaard

Citaat:
Originally posted by ik_ben_de_man
ik denk helemaal niet dat het een makkelijk probleem is , maar bijna alle problemen zijn moeilijk , ander waren het geen problemen.

in het geval dat jij bespreekt , zou die jongere het met zijn ouders , en een speciale psychiator moeten overleggen , maar als die echt graag dood wil , denk ik dat hij het laatste woord moet hebben , en zijn ouders zullen waarschijnlijk in zo'n geval achter zijn keuze staan.
Kinderen met werkelijk suicidale en depressieve gevoelens worden meestal niet serieus genomen denk ik. Misschien het depressieve nog wel, maar als iemand zegt dat hij een eind aan zijn leven wil maken dan wordt dat meestal afgedaan met 1 van de volgende mogelijkheden :
- Stel je niet aan!
- Het is maar tijdelijk dat je dit voelt, het gaat allemaal wel over
- Ow neee help hem asjeblieft! (hysterisch, no offence maar dat is ook een standaard menselijke reactie als je bezorgd ben)
Dit soort reacties komen voor uit woede, verdriet, angst en onwetendheid over hoe te helpen.
En als een kind van onder de 18 zegt dat hij euthanasie wil ondergaan en zegt daar serieus over te hebben gedacht en zeker weet dat het leven voor hem teveel slechte dingen heeft gedaan en dat de goede kanten de slechte niet uitwegen, dan wordt dat simpelweg niet serieus genomen door ouders, vrienden, psychiaters en psychologen omdat die denken dat de doodwillende niet wijs, volwassenen verstandig genoeg is om dit soort keuzes te maken. Tevens denken ze dat de jongere te weinig levenservaring heeft en misschien alleen maar de slechte kanten van het leven heeft gezien. Ik ben zelf vóór euthanasie, omdat ik vind dat iedereen recht heeft om over zijn eigen leven te beslissen. Ik weet dat de familie, vrienden en nabestaanden hiermee veel pijn gedaan wordt, maar het is toch je eigen leven waar je over moet beslissen. En als euthanasie bij de wet verboden zou blijven (is dat eigenlijk verboden?) dan zou het aantal zelfmoorden, en dus het aantal mislukte zelfmoorden ook stijgen, met als gevolg meer gehandicapte mensen. Neem bijvoorbeeld een zelfmoordpoging door middel van voor de trein springen. Dat mislukt veel vaker als dat men denkt, en dan leef je dus nog wel, maar dan word je wakker in een ziekenhuisbed, met lichaamsdelen eraf gerukt en vleeswonden over je hele lichaam. Dan is euthanasie toch een veel betere en veilige oplossing? Sorry trouens dat het zo'n lang verhaal is geworden, maar ik kan nooit mijn mening in het kort geven.
Impressions is offline   Met citaat antwoorden