Onderwerp: Euthanasie
Enkele bericht bekijken
Oud 6 November 2003, 15:40   #20
Lon
Guest

Standaard

Naar mijn mening moet euthanasie gewoon toegestaan worden. Ieder mensen heeft het recht op vrijheid van mening, als jij niet meer wilt leven moet je dat dus ook kunnen zeggen en dat kunnen uitvoeren. Ieder volwassen mens is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen daden.
Natuurlijk zijn er gevallen van verlamming waarbij, soms pas na zeer lange tijd, plotseling enig herstel optreedt. Maar het hoeft niet. Als de betrokken persoon besluit dat hij het geestelijk niet aankan om daarop te wachten dan moet hij de kans hebben om zelf zijn leven te beeindigen op het moment dat hem daarvoor geschikt lijkt.
Ook denk ik dat in de landen waar het wel is toegestaan om euthanasie toe te passen de procedures sneller moeten kunnen verlopen. 1 van de eisen bij euthanasie is namelijk dat de persoon in kwestie geestelijk volledig bij moet zijn. Wanneer iemand beseft dat hij/zij gaat dementeren en besluit dat hij/zij dat niet verder wil laten doorzetten. Het lijkt me zeer rot als je beseft dat je dingen gaat vergeten en dat dat alleen maar erger zal worden. Helaas komt het dus voor dat eer de procedure rond is de persoon al zo ver dementerende is dat ie niet meer volledig in staat wordt geacht om eigen verantwoording te dragen en dan wordt er dus geen euthanasie toegepast. Dat is toch heel sneu voor de familie en mensen in de naaste omgeving van die persoon. De persoon zelf beseft het dan inmiddels niet meer, maar er kan dan niet worden voldaan aan de zegmaar laatste wens van de persoon toen die nog helder genoeg was, om uit het leven te stappen op het moment dat het voor hem/ haar nog mooi was. Dat vind ik ook zeer schrijnend.
Doeggg Lon
PS hopelijk is mijn mening geen al te grote warboel geworden!
  Met citaat antwoorden