Citaat:
Originally posted by maupstar
In aanvallend voetbal is een doorschuivende verdediger heel erg belangrijk om zo een overtal te creeren dus waar jij dit vandaan haalt snap ik niet echt
|
Dat moet hij mij ook even uitleggen. Dat is juist het spelletje van Ajax. Losse man achter voor zn linie laten spelen zoals blind dat deed het het spel laten verdelen. Vroeger zag je bij Ajax altijd een vaste mandekker en een spelverdeler. Dat vind ik persoonlijk effectiever dan in 'de zone' verdediger zoals dat bij Feyenoord gebeurde met V Wonderen en Konterman. Die stonden soms toch ff te kijken van; jij zou die man toch pakken?
Dus is wel degelijk een vereiste dat 1 van de 2 centrale verdedigers opbouwende en aanvallende krachten heeft. Daarom was het ook jammer van Chivu. Die had echt de pass van een Frank de Boer en die kon verdedigen als Stam. Die had bij Ajax een hele grote kunnen worden. De backs bij Ajax heb ik nooit wat speciaals gevonden. Ik hou van een aanvallend spel en dus met opkomende backs zoals Roberto Carlos. Maar aangezien Roberto Carlos verdedigend gezien soms ook een steekje laat vallen kun je zo'n jongens niet aan beide kanten hebben. Of je moet een goede teamspeler als rechtshalf hebben die de back positie dan overneemt. Maar in een sterren team willen mensen nog niet zo snel de back positie overnemen. Seedorf zou nooit de back positie over willen nemen.. Omdat ie zich daar gewoon te goed voor voelt. Maar dat is dus wel degelijk de kracht van Ajax. Een wedstrijd met 4-3-3 beginnen, en als de wedstrijd dan lekker loopt, achterin geen problemen. De vrije man op het middenveld zetten zodat de mid-mid druk naar voren kan zetten. Dan heb je toch overwicht op het middenveld, en 3 spitsen die aanspeelbaar zijn. Maar zoals ik al zei, dan heb je ook nog 2 goed verdedigende maar toch aanvallend spelende backs hebben. En een boom van een mandekker in het centrum die de tegenstanders spits geen elke ruimte geeft. En dan nog zowiezo, als je zegt dat een verdediger een verdediger is en niets anders, heb je echt heel weinig verstand van de tegenwoordige voetbalscene ... vroeger was dat misschien zo ja als back. Een balletje die erover heen ging achteraan rennen en buiten de lijnen trappen en dan was je als back al gauw klaar. Roberto Carlos?! Daar dachten ze toen van dat het een bokser was ofzo.
Hedendaagse voetbal begint in de verdediging, als jij alleen maar bomen van man dekkers zoals Stam hebt. Zul jij niet veel passen bij je spits krijgen of uberhaupt bij je mid-mid. Je zult toch zeker iemand met een pass moeten hebben die richting F. de Boer gaat. En ook een die op kan komen, met een mooie dribbel .. zoals Maxwell dus. Ik vond trouwens dat Emmerton wel heel goed op de back plek functioneerde met mooie rushes, waar soms zelfs goals uit kwamen. Dus ... Marco ... mag jij me ff uit gaan leggen waar jij die achterlijke bewering vandaan haalt dat een verdediger gaan aanvallende capaciteiten moet hebben.