Enkele bericht bekijken
Oud 19 November 2003, 15:35   #5
Rensje
Guest

Standaard

Of we willen helpen? Natuurlijk, met liefde en plezier! Ik ben geen fan van maffe series als Charmed, maar ik sta in ieder geval open voor op het eerste gezicht ongeloofwaardige of vreemde dingen. Komt 'ie:

1) Hoe zie jij heksen?
b. Mensen zoals jij en ik

2) Heb jij wel eens...
a. Kaarten gelegd

3) Geloof jij dat "The Blair Witch Project" echt is gebeurd?
b. Nee

4) Wat is wicca?
b. Wicca houdt zich vooral bezig met het Al, de universele energie en Moeder aarde. Er is vrijheid bij rituelen. Het draait vooral om de oude traditie van religie.

5) Wat is hekserij?
a. Is een gemeenschap van uitsluitend vrouwen die zich bezig houden met kruiden.

6) Geloof je dat heksen de duivel aanbidden?
b. Nee

7) Geloof je dat hekserij en heksen tegenwoordig nog bestaan?
c. Weet het niet.

8 ) Geloof je over het algemeen in hekserij?
a. Ja, in zwarte en in witte hekserij.

9) Wat is het verschil tussen witte en zwarte hekserij?
a. Zwart is slecht en wit is goed.

10) Heb je ooit hekserij bedreven?
b. Nee

11) Wat is een coven ?
a. Een groepje van 3 tot 13 heksen.

12) Wie heeft bij het heksenritueel het laatste woord?
c. De meerderheid van de aanwezigen.

13) Bestaan er heksenscholen?
c. Ik weet het niet.

14) De Wicca-religie is:
c. 2000 jaar oud.

15) Merk je verschil tussen aanhangers van verschillende religies?
a. Ja, ieder mens beleeft zijn of haar godsdienst heel anders. Het zijn niet alleen de vaste regels en voorschriften, verhalen en legenden die een bepaalde religie vormen, maar ook de persoonlijke visies van de gelovigen zelf.

16) Mag je magisch werk doen tijdens een maansverduistering?
c. Ik weet het niet.

17) Heeft Charmed en Harry Potter invloed op de beeldvorming van moderne hekserij?
a. Ja, omdat deze twee vertellingen allebei een beeld scheppen van de visie over heksen zoals hun respectievelijke auteurs die hebben. Als zij er geen of weinig verstand van blijken te hebben klopt het beeld wat de maatschappij ervan krijgt helemaal niet.

Veel mensen, en vooral wat jongere kinderen, slikken wat ze in boeken lezen en op televisie te zien krijgen als zoete koek en geloven het meteen. Het is in ieder geval nooit zo dat alle informatie die deze twee bronnen geven helemaal correct is.

18 ) Indien je heks bent zou je daar dan durven voor uitkomen?
b. Nee, want deze gemeenschap is nog altijd sterk in de minderheid en in geen geval erkend. Sommige mensen hebben hatelijke gevoelens voor deze gemeenschap en het lijkt me überhaupt het beste om niet teveel naar buiten te treden over deze geheimzinnige gemeenschap.

Zo, hopelijk doe ik je er een plezier mee!

Laatst aangepast door Rensje : 19 November 2003 om 15:43