Enkele bericht bekijken
Oud 4 December 2003, 12:03   #18
Tyskie
Lid

Tyskie's Avatar

Standaard

Alemannia Aachen beeft na rel en dopingzaak

2/12/2003__11:04

Alemannia Aachen leek goed op weg in de tweede Bundesliga. De club van onder meer de Nederlanders Eric van der Luer, Erik Meijer en Quido Lanzaat, neemt na veertien duels de koppositie in en hoopt aan het einde van het seizoen te kunnen promoveren. Maar die toekomstdroom zou in de komende dagen wel eens uiteen kunnen spatten, omdat er de laatste weken van alles gebeurd in en rondom stadion Tivoli.

Vorige week liep een duel met 1. FC Nürnberg flink uit de hand na een rode kaart voor Erik Meijer, met als dieptepunt dat Wolfgang Wolf, de coach van Nürnberg, een onbekend voorwerp tegen zijn hoofd geworpen kreeg. De club uit Aken won de wedstrijd met 1-0, maar Alemannia wacht in spanning op de uitspraak van de Duitse voetbalbond (DFB), die donderdag bekend zal worden.

Maandag volgde een nieuwe onheilstijding. Aanvaller Daniel Gomez (foto) blijkt positief te zijn bevonden tijdens een dopingcontrole na de met 2-0 gewonnen wedstrijd tegen Arminia Bielefeld op 9 november. De Franse speler en Alemannia bevestigen dat hij heeft gebruikt en zien af van een contra-expertise. Gomez weet precies hoe hij 'positief raakte'. Een maand geleden kampte hij met een pijnlijke linkerklies, waarvoor hij zich op 7 november liet behandelen door de clubarts van zijn vorige club, het Belgische Royal Excelsior Virton. En dat zonder dat Alemannia daarvan op de hoogte was.

'Ik spreek geen Duits en ik wilde worden behandeld door een arts, die mij beter verstaat', legde Gomez uit in een officiële verklaring via de website van zijn club. 'Ik was mij er echter niet van bewust dat ik een medicijn kreeg, dat verboden is.' Zijn voormalige clubarts diende hem via een injectie een middel toe dat de verboden substantie methylprednisolon bevatte. De DFB handelde direct en schorste de 24-jarige aanvaller, die liet weten dat Alemannia niet op de hoogte was van zijn uitstapje naar de Belgische dokter. 'Ik heb een grote fout gemaakt en ik betreur dat ten zeerste.'

Alemannia vreest dat de DFB de 2-0 zege op Arminia omzet in een nederlaag. Gomez maakte immers het tweede goal voor Aachen. Voorwaarde is dat Arminia binnen 48 uur laat weten of het de uitslag van het duel met Aachen aanvecht.

'We houden rekening met een reglementaire 2-0 overwinning voor Bielefeld en een geldboete voor de club', verklaarde voorzitter Horst Heinrichs. De preses kondigde tevens aan Gomez te zullen straffen. 'Hij is voor onbepaalde tijd geschorst. We streven ernaar om hem zo snel mogelijk te ontslaan, omdat de speler niet alleen zichzelf maar ook de ploeg en de club grote schade heeft toegebracht.'

Gomez speelde eveneens mee in het veelbesproken duel met Nürnberg en maakte daarin zelfs de enige treffer. Maar hij hoefde zich na afloop niet te melden bij de dopingcontrole. Afgelopen vrijdag werd de Fransman al door de clubleiding buiten de selectie gelaten voor de wedstrijd tegen VfL Osnabrück, al werd daar toen nog als officiële reden voor gegeven dat hij ziek zou zijn.

Voor zijn club dreigt een doemscenario. Momenteel neemt Alemannia de koppositie in van de tweede Bundesliga met 26 punten, op een punt gevolgd door FSV Mainz en op twee door Energie Cottbus. Maar door de affaires met Wolf en Gomez beven de club, spelers en supporters bij de gedachte aan puntenaftrek en een duikeling op de ranglijst. En wie weet ook nog een verloren promotie. 'Als we pech hebben raken we binnen een week zes punten kwijt', baalt Eric van der Luer in Dagblad De Limburger. 'Dan mag je nog blij zijn dat we er zo goed voor stonden anders zou de situatie nog penibeler worden.'

Gomez is de tiende speler die in Duitsland is betrapt op het gebruik van doping. Van de negen voorgaande spelers werden er zeven gestraft. Twee spelers gingen vrijuit omdat ze hadden aangetoond dat ze niet bewust de verboden middelen hadden gebruikt. De betreffende clubs kregen in geen van de negen gevallen een puntenaftrek. Van der Luer: 'De dopingaffaire komt hard aan, is ook het gesprek van de dag. De kwestie-Nürnberg is naar mijn mening door die club vreselijk opgeblazen. Maar echt rustig is het hier nooit. Dat past op een of andere manier bij Alemannia. Het is wel triest voor de mensen die de club sinds tweeënhalf jaar opnieuw proberen op te bouwen.'