Onderwerp: slechte zaak
Enkele bericht bekijken
Oud 6 December 2003, 14:38   #24
Xessex
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Kampie
Dit is dus grote onzin.. er is zo veel wat je (onbewust) geleerd hebt..


Nederlands sinds de 4e niks van geleerd. Literatuurgeschiedenis interesseerde me totaal niet en een betoog schrijven kon ik toch wel.

Duits...mwah beetje meer een tekst leren begrijpen

Engels heb ik pas geleerd toen ik in contact kwam met een meid uit de vs. Toen heb ik het ook leren praten.

Economie..tja daar heb ik wel wat van geleerd, maar heel veel is al diep gezonken.

Economie 2 is het meest blijven hangen maar dat is ook min of meer mijn beroep nu.

Geschiedenis heb ik het meest van meegekregen.

Wiskunde..niet blijven hangen op een stukje onbenullig niet toepasbare statistiek na. Ook zo'n onzin statistiek....hoort nu ook bij mijn studie. Maar op niet een accountantskantoor gebruiken ze statistiek om hun steekproeven uit te voeren. Laat staan a-select facturen te selecteren.


Tuurlijk leer je wel veel, maar zoveel is van die kennis die je echt nooit meer gebruikt zoals grammatica Nederlands. Das van die kennis die leuk is bij een spelletje als tien voor taal maar dan houdt het ook op. Als je al die onzin weg zou strepen die er tussendoor bij allerlei vakken inzit zou er ineens veel meer vrije tijd voor de leerling zijn.

Het middelbaar onderwijs is wel meer dan alleen maar een verlengstuk van het lagere onderwijs maar is niet van dien aard dat je er heel veel zinnige kennis uit haalt. Talen leer je vaak maar half ook al doe je het 6 jaar. Als je het goed doet begin je vanaf de 3 met bv Engels met bijna alleen maar spreekvaardigheid, en vult de andere helft op met grammatica bijspijkeren zodat je het ook kan opschrijven en teksten om het lezen ook wat op te krikken. Het is nu nog zo dat er te lang naar het schrijven wordt gekeken en het instampen van woordjes. Daarmee leer je een taal niet.

Dus daarom denk ik ook dat als je het een beetje goed aanpakt je je op school best wat vrije tijd kan nemen voor bv internetten, een boek lezen, winkelen of een iets anders omdat er zoveel tijd van een les gevuld is met dingen waar je weinig van opsteekt of op de lange leste weinig aan hebt. Het is zelfs nog vaak zo dat je soms om een proefwerk goed te maken bij bepaalde vakken de helft van de tijd niet aanwezig hoefde te zijn. Die tijd die je dan onnodig in de les hangt kun je toch wel beter besteden.
  Met citaat antwoorden