Als het aan mij ligt is de norm "zolang de niet-roker er niet de dupe van wordt". Ik ben het in zoverre met Derksen eens dat het nu een trend is om een hetze te voeren tegen de rokers. Dat is wat mij betreft ook niet nodig, maar roken verbieden in bepaalde openbare gelegenheden en gebouwen vind ik niet meer dan terecht. Maar mij kun je niet wijsmaken dat mensen nou veel schade oplopen als er mensen roken onder die grote stationshallen op de grotere stations. En rookvrije coupés en plekken in gebouwen vind ik ook afdoende.
Derksen gebruikt trouwens wel allerlei typische excuses en argumenten van rokers. Hij wijst op andere grote problemen in de samenleving om het roken goed te praten, op sentimentele zaken als "roken hoort erbij in de stadions" (vleg dat maar uit aan de bronchitis-patiënt naast de kettingroker op de tribune

) en ontkent simpelweg wetenschappelijke studies. Het valt me nog mee dat hij niet komt met "sommige rokers worden toch ook heel oud" of "je kunt ook morgen onder een auto komen!"