Onderwerp: Waarom ben ik ik?
Enkele bericht bekijken
Oud 22 December 2003, 19:57   #30
WhizzCat
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Foetsy
sorry maar ik snap het niet helemaal. Ten eerste geef jij een voorbeeld met leeuw en paard en zeg jij instinct. Waar past instinct in het hele verhaal. Bedoel jij dat de niet mensen leven op hun instinct en de mensen leven op hun 'vrije wil'?
Ook snap ik dat hele voorbeeld eigenlijk niet goed. Je gebruikt instinct en logica door elkaar, terwijl dat verschillende dingen zijn, die zelfs niets met elkaar te maken hoeven hebben.

over dat dieren voorbeeld kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar dat zal ik maar niet doen

'Dat wij kunnen denken!
Wat ons dus scheidt van alles wat hier op aarde leeft.'

Hoe weet jij wat alles anders dat hier op aarde denkt, als wat ze doen denken genoemd kan worden.
Nee, instinct en logica gaat perfect samen!

Mensen hebben ook wel instinct, maar dat is meer en meer ondergeschikt geworden aan ons "verstand" en onze "vrije wil". Dat onderscheidt ons van de dieren. Wat jij zegt over dolfijnen en honden klopt denk ik ook niet helemaal, want dat is conditionering (hersenspoelen, zo je wilt)

Die laatste zin snap ik niet helemaal, maar dat zal wel te wijten zijn aan het snelle tikken

Dieren denken misschien wel na, maar op een heel ander niveau dan hoe wij dat doen. Als wij voor een keuze staan, kiezen tussen iets slechts en goeds bijvoorbeeld, dan is het mogelijk dat wij voor het slechte kiezen omdat wij een vrije wil hebben, een dier zal vrijwel nooit voor die slechte keus kiezen, omdat zijn instinct overheerst en daarmee dus zijn keuze veel sterker beïnvloed wordt dan bij ons. Bij denken rationeler én emotioneler na, als we instinctief zouden handelen zouden we waarschijnlijk in 99% voor het goede kiezen...

-edit-

Dit is dus een reply op eneri en Foetsy door elkaar trouwens, viel me nu pas op
  Met citaat antwoorden