Onderwerp: wat ben je?
Enkele bericht bekijken
Oud 22 December 2003, 21:52   #49
WhizzCat
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Xessex
Ja Whizzcat dat is een constatering die helemaal klopt...

Maar de oplossing mijns inziens is het wegvallen van religie als een van onze peilers. Als dat er niet meer is is er geen gemeenschappelijke band die neigt tot de wreedste daden. Tuurlijk gaan die machtswellustelingen dan op zoek naar iets anders. Maar dan krijg je nooit zo'n grote groepen meer achter je geschaard..... Jij zegt het zelf al.

Religie zie ik het liefst ons verleden worden waar een aantal nog net als een oude ambacht mee omgaan, koester het als een traditie laat het in je herrinering leven.
Mensen hebben eigenlijk geen religie nodig om wreed te zijn, daar zijn zat voorbeelden van te noemen zou ik zo denken.

Tradities verworden al gauw tot religie. Ik durf te beweren dat bv. het nazisme eigenlijk een religie is (immers: -isme). Het roest allemaal vast in patronen en daaruit komt niks goeds, ik zeg dus niet weg met de religie, maar meer progressiviteit, we zijn te vastgeroest met z'n allen.

Die groepvorming komt heus wel, daar hoef je niet bang voor te zijn, het ligt in de aard van het beestje dat er altijd mensen zullen zijn die nog meer macht willen hebben, geschaard door religie of niet, dat maakt niet uit, religie is in veel voorbeelden slechts een middel geweest (de kruistochten bv.) en niet een doel en dat is jammer vind ik want dan krijg je geheid gelazer.
  Met citaat antwoorden