Onderwerp: wat ben je?
Enkele bericht bekijken
Oud 22 December 2003, 22:05   #50
Xessex
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by WhizzCat
Mensen hebben eigenlijk geen religie nodig om wreed te zijn, daar zijn zat voorbeelden van te noemen zou ik zo denken.

Tradities verworden al gauw tot religie. Ik durf te beweren dat bv. het nazisme eigenlijk een religie is (immers: -isme). Het roest allemaal vast in patronen en daaruit komt niks goeds, ik zeg dus niet weg met de religie, maar meer progressiviteit, we zijn te vastgeroest met z'n allen.

Die groepvorming komt heus wel, daar hoef je niet bang voor te zijn, het ligt in de aard van het beestje dat er altijd mensen zullen zijn die nog meer macht willen hebben, geschaard door religie of niet, dat maakt niet uit, religie is in veel voorbeelden slechts een middel geweest (de kruistochten bv.) en niet een doel en dat is jammer vind ik want dan krijg je geheid gelazer.

Ja en nu hebben we gelazer, de nieuwere wereld..het westen tegen de oudere wereld...het midden oosten. Maar het zijn nog niet zozeer de gelovigen die het echte probleem vormen, zij zijn alleen maar het wapen van de mensen uit die oude wereld die eigenlijk al in de tijdsgeest van de nieuwe wereld leven. Zij bewegen tussen hun geloof en het westerse kapitalisme in om het in hun voordeel te adnutten. Gevaarlijke mensen zijn dat. Denk maar aan de tirannen in het Midden Oosten. Die blijven hameren op oude waarden en het vasthouden aan de koran maar in hun garage hebben ze allerlei westerse sportauto's, in hun badkamer een jacuzzi en op de tv kijken ze MTV.
En hun loopjongens, de goed te beinvloeden jochies (denk aan Palestijnen met jeugd trauma's) spreidden hun woord rond om verwarring, terreur en haat te zaaien onder zij die wel geloven.

Tja...eigenlijk kunnen we zo lang doorgaan....

Maar blijf tegen religie op een passieve manier omdat het niet erg veel toevoegt, behalve als je er zoals bij het boedddhisme naar streeft om meer innerlijke rust te bereiken. Om aan je individu te werken...maar dat kan ook wel zonder echte geloofsbelijdenis.
  Met citaat antwoorden