Citaat:
Originally posted by eneri
ohh heerlijk vind ik dit filosofisch gediscussieer!Ik geniet hier echt van 
ontopic:
hoe weet je nou dat denken bewijst dat je bent? Juist door het denken kun je twijfelen of je wel bent. Je kan neit zeker weten of je zelf denkt. Ook dat is maar een aanname. Voor t zelfde geldt is ons hele leven al voorgeprogrammeerd, inclusief ons denken.
|
Dat weet ik dus niet want ik ik denk nl. dat Descartes niet helemaal gelijk heeft, voor wat dat aan gaat, ik denk dat ze er allemaal faliekant naast zitten, maar de basis is goed. Ik zou het echter niet weten hoe het wel zit.
Citaat:
I know..ik daag je uit 
dit klinkt als plato
bedankt voor je vertaling van 'filosofie' maar dat wist ik wel. Heb Latijn en Grieks gehad.
|
Plato indeed, en die vertaling heb ik even als algemene mededeling geplaatst
Citaat:
over dat paard, ik kan geen redenatie bedenken waarmee je kunt bewijzen dat een paard niet staat te filosoferen. Er zijn wel allemaal biologische theorieen enzo, maar echt zeker weten doe je t niet. Het is alleen niet erg aannemelijk.
|
maar je kunt ook niet bewijzen dat paard wél staat te filosoferen, daar kun je slechts naar kijken en zeggen van "Hij ligt te slapen" of te denken van, "hij heeft een kleine herseninhoud dus is het niet erg waarschijnlijk dat hij aan het filosoferen is". Empirie vs. verstandelijk vaststellen.
Citaat:
dat ging te snel. is t niet gewoon bijvoorbeeld ook mogelijk dat dat paardniet kan filosoferen dmv de evolutie theorie? dan trekt er niemand aan de touwtjes, maar zijn wij ook niet oppermachtig.
ik geloof dat iedereen god is maar niet dat we oppermachtig zijn. hang maat af van je definitie van god. jij bedoelt waarschijnlijk de god zoals in t christendom, de islam en het jodendom.
|
Nee, zo bedoel ik God helemaal niet. Ik bedoel God zoals ik het bedoel, wat mijn part noem je het wasgoed of toetsenbord, maar ik bedoel het absoluut niet als in "oppermachtig goddelijk wezen dat ergens in de hemel rondzwerft". Ik bedoel het als iets dat een deel van ons ís. Niet een afstandelijk "wezen".
Citaat:
het betekent ook niet dat je wel bestaat. En onee, ik kan zeker niet concluderen dat je bestaat opmdat je n reply tikt. Het kan best dat ik(mijn geest) een vaste vorm heeft en dat dat lichaam ergens aan n apparaat ligt, en dat dat apparaat mij mijn wereld voorschotelt, op een manier dat het voor mij lijkt alsof die echt is.
Zoals de Matrix.
Het kan ook best dat mijn ik, omdat een mens sociaal is, het nodig heb andere contacten te hebben. Maar dat ik ondertussen op de maan zit en in mijn hoofd een wereld creër, omdat ik dat nodig heb.
En zo zijn er nog miljoenen andere opties.
Onze hele leefwereld berust op 1 aanname: dat ie bestaat.
|
Uiteindelijk wel, maar de vraag of het bestaan al dan niet essentieel is voor onze manier van denken en leven en vooral voor ons voorbestaan, tja, daar zullen we wel nooit achterkomen