Wat doet het mij pijn om een aantal reacties (onder andere van annomeisje, waar ik me het meest aan erger) te lezen.
Wat nou anorexia is een levensstijl, je kiest er zelf voor? Totaal niet. Het komt in je hoofd terecht, die je vervolgens helemaal hersenspoelt, zodat je alleen nog maar gedachtes krijgt dat je te dik bent, dat je af moet vallen. Dat er een stem in je hoofd zit die dat de hele godganse dag tegen je zegt.
Anorexia maakt je helemaal kapot. Het maakt je gelukkig omdatj e eindelijk zo dun bent dat iedereen naar je kijkt (tuurlijk kijkt iedereen naar je, je bent net zo'n wandelend lijk!). Maar het maakt je VEEL meer ongelukkig doordat je de hele dag honger hebt, je niet meer in staat bent om WAT DAN OOK te doen, je bewegen is al veel te veel gevraagd van je lichaam. Je valt om de haverklap flauw en je maakt je hele lichaam van binnen EN van buiten kapot.
Naar aanleiding van een post in het meidenforum ben ik bij dit topic terecht gekomen en wil ik nog maar even mijn woede uiten over de belachelijke mening van iemand die beweert dat anorexia een levensstijl is, en geen ziekte.
Nou, het is dus alles behalve dat. Je kunt er niets tegen doen zonder datj e proffessionele hulp krijgt, want je houdt jezelf telkens voor dat je te dik bent. Iemand meot je een spiegel voor houden dat dat abosluut niet zo is. Maar jijzelf kan dat toaal niet omdat je er helemaal niet tot toe in staat bent.
Belachelijk dat iemand die het zelf heeft, deze uitspraken doet. Ik weet zeker dat jij je er niet altijd gelukkig onder voelt. Ik weet zeker dat het jou ook pijn doet dat je niet kan eten, omdat het niet van jezelf (of van je stem inj eh oofd) niet mag.
Ik heb zelf ook heel dicht tegen anorexia aan gehangen (misschien dan wel nooit gekotst gelukkig maar mezelf wel weken uitgehongerd) en mijn lichaam is ook naar de mallemoer. Ik heb dankzij die ziekte hartritmestoornissen waardoor het af en toe lijkt alsof ik een hartaanval krijg. Me nieren zijn helemaal naar de klote en de vraag is nog maar of ik later nog kinderen kan krijgen, ondanks dat ik gelukkig nog wel normaal ongesteld word. Maar dat wil nog niets zeggen.
Zo...dat is er uit.