Face it, niemand is objectief.
Ik niet, Saartje niet, Bartje niet, Koelkast niet en Youssef ook niet..
Daarom werkt zo iets nooit...
Leerlingen.com kent gewoon geen echte eigenaar van dit forum, zoals Fok, GoT en s.com... Daar lopen figuren rond die het forum betalen en dus ook beheren, die dus het recht hebben om mensen die hen niet bevallen te weigeren van dit forum...
Die situatie doet zich nu eenmaal niet voor op ll.com. Wij hebben te maken met leden die op basis van het verleden en de mening van de overige leden gekozen zijn tot baas van dit forum. Hun macht is dus niet gestoeld op het feit dat dit forum hun eigendom is, maar op het feit dat ze uitverkoren leden zijn. Zij kunnen dan ook niet naar eigen goeddunken dingen besluiten en doen, zij zullen altijd verantwoording moeten afleggen aan de leden en hun mede-staffleden.
Zo'n situatie kan alleen functioneren als er duidelijke regels zijn opgesteld, waar iedereen zich aan moet houden, beheerders, overige staffleden en gewone leden. Die zijn er nu, deze regels bieden voor bijna alle situaties een uitleg. Op basis van deze regels kunnen de benoemde bazen (dus niet de werkelijke eigenaars) straffen uitdelen. Hierbij hebben ze redelijk wat vrijheid, maar ze zijn dus wel gebonden aan de regels... Het moet dus niet mogelijk zijn dat op basis van persoonlijk goeddunken mensen gesanctioneerd worden. Sancties moeten altijd een basis hebben in de regels.
Om dit duidelijk te maken wil ik terugkomen op de sanctionering van twee users alhier.
Allereerst begin ik wederom over Bartje. De casus moge duidelijk zijn voor iedereen. Er kon geen grond worden gevonden in de regels voor een ban, de beheerder handelde buiten de regels om en bande op basis van zijn eigen subjectieve mening over Bartje en niet op grond van de regels. Als Bartje werkelijk zo'n troll (zoals Koelkast telkens placht te zeggen) zou zijn geweest, zouden er altijd gronden zijn geweest in de regels voor een ban, men denkt aan flamen, het uitlokken daarvan, spammen etc etc. Dat was niet het geval, dus werd er met willekeur gehandeld en moest de beheerder verantwoording afleggen, waarin hij niet slaagde.
Het tweede geval is Forza. Een 'draaideurcrimineel' op forum-niveau. Een stuk of 5 bans al achter de rug en door een grote meerderheid van de users niet als een positief element gezien op dit forum. Momenteel is hij dus weer unbanned, maar ik ga er hier vanuit dat er binnenkort weer redenen zullen zijn voor een ban (zoniet, dan is het probleem opgelost). In dat geval is de staff helemaal niet gedwongen tot wederom het bannen van een maandje, wat natuurlijk geen zoden aan de dijk zet. Nee, op basis van de regels, kan men gewoon besluiten tot een permanente ban. Dit zal zeer goed verdedigbaar zijn op basis van de regels en men zal dit moeten aanvaarden, omdat men door dit forum te gebruiken de regels ook heeft aanvaard.
Mocht hij dan toch terugkomen onder een proxy dan is het bannen van die proxy een simpele kwestie, waarvan op den duur alleen de staff de winnaar kan zijn.
Kortom: beslis op basis van de regels die er zijn, pas deze eventueel aan aan de omstandigheden en je zult zien dat er voor iedereen duidelijkheid is en dat iedereen weet waar ze aan toe zijn.
Pas als je buiten de regels treedt komen situaties voor waarin mensen gaan protesteren...
Richtlijnen kun je ook gebruiken, maar dan moet er wel echt objectief gehandeld worden. En aangezien dat een onmogelijkheid is en er hier geen echte eigenaar van dit forum rondloopt die beslist, geef ik de voorkeur aan de regels.