Enkele bericht bekijken
Oud 14 January 2004, 07:55   #46
w00t
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by Plankje
mwa ik denk dat niet zozeer de afkomst er toe doet, maar meer het opleidingsniveau van dat volk. Op een stel uitzonderingen na, is eigenlijk bijna al het vmbo volk wel redelijk aggresief... zowel autochtonen als allochtonen
De afkomst doet er weldegelijk toe.
In de veelal Islamitische landen waar de allochtoonse jongeren vandaan komen heerst nog het ''oog om oog, tand om tand'' principe. Lijstraffen zijn daar niet ongewoon. Veel van de Islamitische normen botsen met de onze, zo ook voor de waarden.
Daarnaast komt veel van de allochtoonse jeugd uit een arm gezin. Een hobby of een buitenschoolse activiteit kunnen de ouders niet betalen, waardoor de kinderen gaan hangen in winkelcentra's, trein- of metrostations, het maakt ze neit uit zolang er maar veel mensen zijn. En denk ook eens aan de taal- en kennisachterstand waar de kinderen na de emigratie mee te kampen hebben. Deze achterstand is nog maar moeilijk te overbruggen, waardoor ze veelal een lagere opleiding genieten.

En dan heb ik het nog niet eens over de psychologische kwetsuur die ze oplopen van een emigratie. Namelijk alles verliezen; je huis, je vrienden, je taal, je cultuur... Om dit verlies te compenseren trekken mensen (van oorsprong onbewust) naar metgezellen waarmee ze cultureel verwant zijn of naar hen die een gelijke ingrijpende verandering hebben meegemaakt.

De oorzaak van het probleem waar veel allochtone jongeren mee te kampen hebben, ligt mijns inziens bij de ouders. Zij verliezen de grip over hun kinderen als deze nog erg jong zijn. Zonder ouders die ze fatsoen en moraal bijbrengen, ontstaan er kinderen zonder grenzen. Zij denken dat alles maar kan en mag en tonen geen respect voor anderen. Ieder mens moet van jongs af aan worden bijgebracht wat gangbare normen en waarden zijn. Een verplichte tuchtschool waar criminele jongeren discipline opgelegd krijgen, lijkt mij dan ook een goed plan.

De kinderen groeien op in een westers land waarin alles om de commercie draait. Ze zijn arm, dus vatbaar voor het materialisme (overigens lijdt mijns inziens ook het grootste deel van de lager opgeleide autochtoonse jeugdigen hieraan). Ze hoeven de tv maar aan te zetten of ze worden overspoeld door reclames, programma's en videoclips die zij leuk 'horen' te vinden. Videoclips waarin vrouwen lustobjecten zijn en waarin alles dat veel geld waard is verhemeld wordt. Rappers die hun mond nauwelijks meer kunnen openen, doordat ze 7 kogels in hun hoofd hebben gehad zijn stoer en het is een must om veel geld te verdienen, op wat voor manier dan ook.
Thug-life is hip.

Overigens merk ik nou dat ik van het onderwerp af begin te wijken en meer mn kritiek uit op (consumptie)maatschappij waarin we leven. Ik heb geen zin om het allemaal door te lezen en aan te passen. Maar de essentie staat er wel in volgens mij.

Ik ga naar school, tabee!
  Met citaat antwoorden