Enkele bericht bekijken
Oud 20 January 2004, 16:38   #34
Femezz
. plop .

Femezz's Avatar

Stuur een bericht via AIM naar Femezz
Standaard

Analytisch vermogen:
- de student vraagt om informatie die van belang is: voldoende ontwikkeld
Voor een bepaalde opdracht die je moet maken, of dingen die moeten worden overlegd heb je natuurlijk informatie nodig. En je kunt pas ergens aan beginnen wanneer je voldoende informatie hebt. Daarom zorg ik er ook meestal wel voor dat ik die voldoende informatie heb. Anders maak je het jezelf een stuk moeilijker. In het begin was ik hier nog wel wat terughoudender in, maar dat gaat nu al een stuk beter.
- de student is in staat haalbare doelen helder te formuleren: nog onvoldoende ontwikkeld
Dit punt is bij mij nog onvoldoende ontwikkeld denk ik. Ik werk bijna nooit aan de hand van doelen. Als er van mij gevraagd wordt om een aantal doelen op te stellen, dan lukt mij dat wel. Maar als ik ze heb, dan zijn het meestal dezelfde. Ik leer ook nooit aan de hand van de gestelde doelen.
- de student legt verbanden tussen theorie en praktijk: voldoende ontwikkeld
Ik heb tijdens mijn stage wel goed opgelet hoe een handeling werd uitgevoerd. En vergeleek dat dan met hoe wij dat op school hadden geleerd. Zo probeerde ik dan de verbanden leggen. En als er verschil in zat, vroeg ik me bij mezelf wat de verklaring kon zijn voor de andere manier.
- de student luistert naar de argumenten van anderen en oordeelt op basis van een afweging van argumenten: nog onvoldoende ontwikkeld
Dit is bij mij denk ik ook nog onvoldoende ontwikkeld. Ik laat me soms nog al snel beïnvloeden door meningen van anderen. En leg me er dan soms ook vaak redelijk snel bij neer. In durf nu wel veel beter voor mijn eigen mening uit te komen dan toen ik hier begon. Maar het kan altijd nog beter.

- de student is in staat hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden: voldoende ontwikkeld
Ik kan meestal wel de dingen die belangrijk zijn onderscheiden van de dingen die minder belangrijk zijn. Dus ik weet de hoofd- en bijzaken wel goed van elkaar te scheiden.

Probleemoplossend vermogen:
- de student komt met een relevante aanpak en creatieve oplossingen in de groep en m.b.t. zijn leerproces: voldoende ontwikkeld
Als ik een argument heb over hoe we dingen het beste aan kunnen pakken, dan breng ik die wel naar voren in de groep. Ik doe wel mijn best om de juiste manier te bedenken. Al komt iedereen natuurlijk wel met ideeën. En dan zoeken we gewoon de beste eruit. En ook m.b.t. mijn leerproces gaat het altijd wel goed. Je moet gewoon bepaalde dingen tegen elkaar afwegen.
- de student is in staat flexibel om te gaan met wisselende situaties: voldoende ontwikkeld
Ik kan me goed inleven in verschillende situaties. Al vereist elke situatie natuurlijk wel een andere aanpak. Hier probeer ik dan zo goed mogelijk me best op te doen. Tijdens mijn stage kwam dit ook wel naar voren, omdat je met allerlei verschillende mensen te maken krijgt.

Coöperatief vermogen:
- de student stelt zich actief en assertief op in de groep en m.b.t. zijn leerproces: voldoende ontwikkeld
Ik probeer altijd zo goed mogelijk mee te doen met de rest van de groep, en mijn eigen ideeën naar voren te brengen.
Soms mag ik naar mijn weten nog wel iets meer mijn eigen mening naar voren brengen. Maar de samenwerking verloopt meestal goed.
- de student is in staat effectief samen te werken met anderen: voldoende ontwikkeld
Ik probeer altijd zo goed mogelijk met de rest samen te werken. De opdrachten die ik moet maken, heb ik ook altijd wel af. Dingen die ik afspreek kom ik altijd wel na.
- de student toont zich risicobereid: nog onvoldoende ontwikkeld
Ik zou zelf nog wel iets meer inzet mogen tonen, als het gaat om mijn eigen inbreng. Als ik het ergens niet mee eens ben, dan zeg ik dat wel. Maar zodra iemand dezelfde mening heeft als mij, laat ik toch meestal diegene het woord doen. En stem er dan gewoon mee in. Daarom moet ik zelf iets meer mijn eigen verhaal laten horen, ook al delen we dezelfde mening.

Communicatief vermogen:
- de student is in staat tot goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid: voldoende ontwikkeld

Als ik dingen op papier moet zetten, dan gaat me dit meestal goed af. Ik weet welke dingen er belangrijk zijn en welke niet. Ook het mondelinge gaat me over het algemeen wel goed af. Al heb ik soms nog wel last van zenuwen. Maar datgene wat ik wil vertellen. Dat kan ik wel op de juiste manier aan de rest duidelijk maken.
- de student is in staat anderen op de hoogte te stellen van zijn denken en handelen: voldoende ontwikkeld
Ik heb natuurlijk overal een bepaalde reden voor waarom ik iets doe. En dit kan ik ook wel goed verantwoorden aan de rest, waarom ik het zo doe. En wat mijn idee erachter is.
- de student is in staat sociale omgangsvormen te hanteren in de communicatie met anderen: voldoende ontwikkeld
Ik kan bijna altijd met iedereen goed opschieten. Ik krijg ook vaak te horen dat ik een hele vriendelijke uitstraling heb. En dat mensen daarom vaak wel vertrouwen in mij hebben. En dus ook wel met hun problemen bij mij komen als ze die hebben.

Sturend vermogen:
- de student kan zelf, in overleg met zijn medestudenten, de tutor en zijn SLB-er, voorwaarden scheppen om te leren: voldoende ontwikkeld
Voor zover ik weet is dit voldoende ontwikkeld. Ik houd ook altijd wel rekening met de anderen van mijn groep.
- de student maakt actief gebruik van begeleidingsmogelijkheden en brengt actief zijn eigen ontwikkeling in beeld: voldoende ontwikkeld
Als ik iets niet begrijp of niet weet, dan vraag ik daar wel naar als het belangrijk is om te weten. Meestal vraag ik het wel gewoon aan mijn medestudenten. En daar krijg ik dan wel het juiste antwoord van. Mijn eigen ontwikkeling breng ik nooit zo zeer in beeld.
- de student kan reflecteren op eigen handelswijze en gedrag: voldoende ontwikkeld
Ik weet altijd wel goed van mezelf wat ik beter moet doen en wat ik juist goed doe. Ik weet dus ook wel van mezelf wanneer ik nog ergens aan moet werken.
- de student kan zelfstandig omgaan met feedback en adviezen van medestudenten, de tutor en de SLB-er: voldoende ontwikkeld
Met feedback en adviezen kan ik wel goed omgaan. Omdat ik zelf gewoon weet dat ik er alleen maar van kan leren. En dat ik het voor de volgende keer weer kan gebruiken om het beter te doen. In het begin zag ik het soms nog wel als negatief. Maar nu niet meer.

nog steeds hetzelfde hehe