Ik maak dit topic aan omdat er op dit moment iets in Venray aan de hand is waar ik niet omheen kan. Een aantal panden van het vincent van gogh instituut (aka gekkenhuis van Venray) staan leeg. Al een jaar.
Nu heeft een tijdje geleden een jongen ervoor gekozen om dit pand te kraken. En op dit moment is het zo dat er al ongeveer 25 jongeren in een van die panden zitten. Het complex telt ongeveer 260 vertrekken..en zo staan er nog een aantal andere van die gebouwen met ongeveer hetzelfde aantal vertrekken.
Nu weten jullie allemaal dat de woningnood (vooral voor jongeren) ontzettend groot is. Nu is Venray nog niet wat je noemt een 'studentenstad', maar ook hier zijn er genoeg jongeren die op zoek zijn naar ietswat goedkopere huisvesting. Want, wil je wat huren van de woningstichting in Venray, dan ben je al gauw 400 euro per maand aan kale huur kwijt. Veel te veel dus voor een gemiddelde student.
Nu weten een aantal van jullie al het een en ander van me af en weten dus misschien ook wel dat ik al wat langere tijd op zoek ben nara woonruimte voor mezelf. Ik sta al vanaf januari vorig jaar ingeschreven bij de woningstichting, maar het schiet gewoon voor geen meter op. Het idee om in zo'n pand te gaan zitten, klinkt dan heel erg aanlokkelijk. Het pand is inmiddels alweer voorzien van water, gas, licht en stroom, dus in principe valt er (op een primitievere manier) goed te wonen.
Ik wil er even bij zeggen dat alleen de stichting (VvGI) tegen de krakers is. Zelfs de politieke partijen geven de jongeren gelijk, maar ze kunnen opzich nog niet zoveel met deze situatie.
Nu heeft het VvGI een kort geding aangespannen om die krakers alsnog eruit te kunnen gooien.
Ik wou gewoon vragen of iemand weet wat de rechten en plichten zijn wanneer je in zo'n pand gaat zitten, en wat voor risico's het met zich meebrengt.
Voor de Limburgers onder ons: Het gaat om de krant van afgelopen donderdag 22 januari...kan je het even nalezen