Citaat:
Originally posted by Foetsy
saddam startte voor zover ikw eet de golfoorlog door koewit aan te vallen. weet verder eigenlijk niet zo veel van die oorlog alleen dat amerika het iraakse leger verdreef. sindsdien (of al langer) zijn allerlei economische en nog wat asncties van kracht. Bush start een oorlog tegen afghanistan, om Bin Laden te pakken. Bin Laden nooit gevonden. Bush start nog een oorlog (jawel, we zijn nu al bij 2 oorlogen) om Saddam te pakken.
Bush heeft meer oologen op z'n geweten voor zover ik weet dan Bush, dat bedoelde ik. Verder weet ik niet wat Saddam allemaal op z'n kerfstok heeft dus daar zal ik nu maar mee ophouden. Maar aangezien Saddam niet voor de nobelprijs is genomineerd, waarom Bush dan wel....
|
Je hebt er duidelijk geen verstand van. Saddam heeft Irak in een oorlog gestort met Iran, van 1980 tot 1988, een van de bloedigste, langdurigste en kostbaarste conflicten sinds de Tweede Wereldoorlog. Een miljoen doden tot gevolg, twee rijke olielanden compleet in puin. Saddam gebruike in de oorlog en in de nasleep ervan tegen Iraanse troepen én tegen zijn eigen bevolking gifgas en andere smerige chemische wapens.
Wat heeft Saddam nog meer allemaal op zn geweten?
- partijzuiveringen en andere zuiveringen door heel Irak, executies van onschuldige mensen - duizenden doden
- uitmoorden eigen bevolkingsgroepen (Sjiieten in zuiden en Koerden in het noorden)
- actief steunen terreurgroepen in het Midden-Oosten (bijv. geld geven aan Palestijnse families van zelfmoordcommandos)
- aanvallen Koeweit, Israël en Saudi-Arabië ten tijde van de golfoorlog
Paar kernpunten...
Er is ABSOLUUUT geen discussie mogelijk dat Saddam een tiran was, iemand die meer mensen vermoord heeft dan dagen geleefd, een land geterroriseerd heeft, en je hebt geen idee wat 25 jaar regime van hem gedaan heeft met het land. De vergelijking met Bush slaat dan ook helemaal nergens op, en is kinderachtig beredeneerd (volgens jou zouden ze dus allebei 2 oorlogen gevoerd hebben en dus zijn ze even erg..

). Je hebt duidelijk geen idee van verschillen tussen het verdrijven van een terrorisme steunend regime als de Taliban en een oorlog aangaan met een buurland met een miljoen doden tot gevolg.