"op papier ziet alles er netjes uit"
Integreren: "een deel van een dominante cultuur overnemen maar voor een deel ook hun eigen cultuur behouden", zo staat het in ons maatschappijleerboek. Volgens de overheid doet ze er alles aan om het perfecte intergratiebeleid te krijgen. Op papier ziet het er allemaal perfect uit, maar hoe vaak komt het voor dat een immigrant weinig tot geen Nederlandse taal beheerst? En de Nederlandse taal onder de knie krijgen hoort denk ik bij een heel belangrijk punt van het integratiebeleid.
Hoe komt het toch dat die immigranten de Nederlandse taal niet onder de knie hebben? Dat ligt voor een groot deel aan die mensen zelf, maar ook voor een nog groter deel aan de overheid. Want hoeveel plekken ken jij waar "nieuwe Nederlanders" de taal kunnen bestuderen? Ik ken er geen, dus hoe moet iemand die door de overheid in de steek is gelaten zo'n plaats dan kunnen vinden? O.k. veel worden er op een hoopje, voor meestal een extereem lange tijd, in een asielzoekerscentrum geplaatst (dan denk ik ook weer: laat ze hier of stuur ze terug). Daar krijgen ze meestal een beetje voorlichtingen hoe het hier in Nederland er aan toe gaat, daarbij houd het echter op.
Dan als ze een plek hebben gevonden waar ze intergratie cursussen geven kom je op de wachtlijst te staan, maar aangezien er veel mensen zo'n cursus willen volgen en ze niet zomaar kunnen instromen is die wachtlijst enorm lang. Vaak proberen die allogtone volwassenen het alsnog te leren van hun kinderen, omdat kinderen meestal wel de taal kunnen omdat ze die op school leren. En omdat ze meer sociale contacten hebben weten ze meestal ook meer van de Nederlandse cultuur af.
Dat niet goed integreren heeft tot gevolg dat sommige dingen moeten worden aangepast voor de Nederlanders. Bijvoorbeeld het hoofddoekjes beleid (waarom mogen zij wel een hoofdeksel op in school?) en de verschillende vrije feestdagen die zijn weggevallen. Ik weet zo niet meer welke dag dat was (volgens mij krokusvakantie) maar mijn oude basisschool had een Nederlandse vrije schooldag laten vallen en daar voor in de plaats, een dag van de ramadan vrij gemaakt. Ok bepaalde feesten moeten door hen worden blijven gevierd, maar moeten daarvoor gewoontes van Nederlanders eronder gaan leiden? Dan komen er weer opstanden en zeggen ze dat Nederlanders discriminerend zijn.
Door dat niet goed integreren ontstaan de zogenaamde wijken waar meer niet dan wel Nederlanders wonen. En dus passen die niet-Nederlanders elkaar daar onderling aan met hun gewoontes en taal. Dan hebben ze het gevoel dat ze goed zitten en vinden het dus op een gegeven moment niet meer nodig om zich aan te passen. En daardoor vertrekken er steeds meer niet Nederlanders naar die verzamelplaats en Nederlanders ervan weg. En dan krijg je weer het gezeur met achterstandswijken.
Nog één laatste ding. stuur alle immigranten die niet
WILLEN integreren en criminelen terug en laat die ontschuldige hardwerkende arbeiders hier lekker zitten.
Overheid wat zijn we weer goed bezig.
------
kheb mn best gedaan
ps. kzit iets over die 3000
amby: 3063.. geef niet =)