Enkele bericht bekijken
Oud 22 February 2004, 19:25   #16
Ar-Tuur
Guest

Standaard

Citaat:
Originally posted by PFP
Tuurlijk zullen er mensen zijn die uit eigen wil een hoofddoek dragen, maar er is ook een grote groep die niet wordt geaccepteerd zonder hoofddoek. Ik zie het soms pure provocatie tegen de westerse waarden en normen, ik persoonlijk zie het als een vernedering van de vrouw. Je kan mij hier niet gaan vertellen dat de vrouwen in veel moslim gemeenschappen wordt gezien als de gelijken van de man. Dat heeft niets met godsdienst te maken maar met waarden en normen. Als dit echter wordt verstaan onder jouw godsdienst vrijheid, dan vind ik dat de nederlandse politiek die maar nog eens ernstig onder de loep moet nemen.
In het argument dat geloofsuitingen in bijvoorbeeld het onderwijs niet toegestaan zijn (mits consequent uitgevoerd) kan ik me nog enigszins vinden. Maar wat jij nou wil is veranderen is een complete een godsdienst en cultuur? Man en vrouw zijn lang niet altijd gelijk in de islamitische wereld, inderdaad, maar dat staat los van het dragen van een hoofddoekje. Onder integratie versta ik daarnaast niet dat we allemaal volgens dezelfde, Westerse manier van leven (tradities) moeten samenleven, dat wil zeggen, ik zie hierin niet de rol van hoofddoekjes. Zolang vrouwen niet onderdrukt worden, zoals in streng islamitische landen als Iran, Saudi-Arabië, het noorden van Nigeria en destijds Afghanistan, moet je niet de Islam en de hoofddoekjes de schuld geven van ongelijkheid en het gebrek aan emancipatie. Er zijn moslima's die bijvoorbeeld 'gewoon' studeren, een prima baan hebben, volledig geintegreerd zijn en waar niets mis is met het gezinsleven. Ze willen echter uit geloofsovertuiging wél een hoofddoekje dragen...
  Met citaat antwoorden