Enkele bericht bekijken
Oud 23 February 2004, 22:54   #4
Ar-Tuur
Guest

Standaard

Het bouwen van muren als simplistische oplossing is al vaker in de geschiedenis gebeurt, en denken dat je door een scheiding alles oplost is een utopie. Sterker nog, ik denk dat dit, zeker op deze manier, een averrechts effect zal hebben en meer haat en wraakgevoelens zal opwekken. Ik las vandaag in de krant dat de muur minstens 10 procent (!) van de Palestijnse gebieden inpikt. Naast deze diefstal worden ook belangrijke Palestijnse waterbronnen bij Israël getrokken. Kortom, de kern van het probleem en een van de voedingsbodems van terreur, namelijk de erbarmelijke situatie van de bevolking in de Palestijnse gebieden, verslechterd alleen maar. De muur heeft wat je zegt enorme gevolgen voor onschuldige Palestijnen die in allerlei gelederen van de samenleving gescheiden worden (van school, werk, familie, etc.). Die muur wordt namelijk dus niet precies op de grens gebouwd. In een complex conflict als dit in het Midden Oosten, waarbij vergelding op vergelding volgt en er aan allebei de kanten radicale invloeden zijn die vredesprocessen bemoeilijken, is het gevaarlijk om zoals jij partij te gaan kiezen. Zo makkelijk is dit conflict namelijk niet te bekijken, je kijkt dan zelf ook niet verder dan je neus lang is. En ik denk dat juist de aanslagen altijd in het nieuws komen en de acties van het Israëlische leger, de onderdrukking, de complete afscheiding van de buitenwereld, de armoede en uitzichtloosheid van de Palestijnse bevolking ook lang niet altijd...

Het Rode Kruis, de VN en de Geenfse conventies zijn het overigens met me eens in mijn bezwaren tegen deze muur. Het is gewoon geen structurele oplossing. Je verkleint een gebied met bevolking, je scheidt het totaal af van de buitenwereld, je verslechtert de toch al beroerde situatie van de mensen biedt totaal geen perspectief op verbetering. Ik begrijp echt dat de aanslagen een gigantisch probleem zijn en dat er alles aan gedaan moet worden om ze te voorkomen. Maar een oplossing van dit conflict moet gevonden worden door consessies aan beide kanten en (internationale) samenwerking. Met Sharon aan de macht en extrene groeperingen als Hamas, Al Aqsa brigades, Hezbollah en dergelijken zie ik dat echter helaas nog niet zo snel gebeuren.
  Met citaat antwoorden