Ik alszijnde niet pro Joodse Palestijnen en niet pro Arabische Palestijnen denk er als volgt over.
De muur is een perfect middel om enkele terroristen buiten de deur te houden. De eerste zaak van de regering van Israel is momenteel om de veelal Joodse burgers te beschermen. De muur is mijns inziens dus een goed middel om de extremistische groeperingen buiten te houden.
Vervolgens denk ik wel dat de Israelische regering zich niet meer moet bemoeien met de koppige kolonisten die nog steeds in Palestijns grondgebied moeten wonen. Waar ik in de volgende alinea o.a. Hamas bestempelde alszijnde struikelpunt, beschouw ik kort in deze alinea dat de kolonisten aan de andere kant ook een struikblok zijn. De lobby van de kolonisten (denk even terug aan de situatie ten tijde van het Interbellum, WOII en na WOII) bij de machthebbers is ook nog steeds te groot.
Het moge dus duidelijk zijn dat aan beide kanten er twee groeperingen zijn die teveel macht hebben.
Het enige punt dat ik echter op de muur aan te merken heb is dat deze niet op de goede plaats staat. Ik had liever gezien dat deze op de Green Line? stond.
|