Enkele bericht bekijken
Oud 27 February 2004, 13:06   #15
Ar-Tuur
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
vind ik niet, ze kunnen niet met elkaar samenleven en daar veranderd praten helemaal niets aan, dan maar totale afscheiding.

Wat is er nu erger dan de complete haat die er nu is? Als die haat zo groot is dat sommige hun leven erv voor willen op offeren. Ik had trouwens ook gehoord dat die muur op sommige plaatsen de aanslagen al hebben gestopt. Wat is er tegen om je volk te beschermen? Hier past misschien weleens een keer echt de slogan: eigen volk eerst?
Ik snap ook wel dat er een oplossing moet komen en snap wel de redenering achter die muur wel, maar toch blijf ik het een naïeve gedachte vinden dat een muur als totale afscheiding iets oplost.

De situatie van complete haat is er al langer en kan inderdaad niet veel erger. Maar de groeperingen die keer op keer vredesprocessen verstoren vormen een minderheid! Je moet Hamas en al die terreurorganisaties enerzijds en radicale orthodoxe Joden, kolonisten en ultra rechtse elementen anderszijds niet gelijkstellen met de complete Palestijnse en Israëlische bevolkingen. Door het bouwen van zo'n muur, maar vooral op de manier waarop het nu gebeurt, breidt je de haat onder de Palestijnse bevolking alleen maar uit. Een van de voedingsbodems voor onvrede, wanhoop, agressie en uitendelijk aanslagen is het handelen van het Israëlische leger en de onderdrukte en straatarme situatie van de bevolking in de Palestijnse gebieden.

"Praten" helpt niet als het vruchteloos is, maar in het verleden was men meerdere keren zeer dichtbij een fundamenteel vredesproces en zorgden toenadering, concessies en samenwerking voor échte oplossingen. Het grote probleem van dit conflict is dat radicale minderheden het voor de meerderheid verpesten.
  Met citaat antwoorden