Titel
Phantasy Star Online 1 & 2
Console
Verschillende, maar ik review de Gamecube-versie omdat ik alleen die in mijn bezit heb
Ontwikkelaar
Sega (Sonic Team)
Uitgebracht in
Oktober 2002
Review
Een spel met een primeur, meerdere primeuren zelfs! Dat is PSO (Phantasy Star Online 1 & 2). PSO is jaren geleden namelijk op de DC de allereerste online rpg geweest, en nu is het de eerste online game op de GC.
Een rpg dus, maar geen rpg zoals Final Fantasy, Golden Sun en dat soort. Ook geen rpg zoals Final Fantasy Tactis, Onimusha Tactis. Maar een rpg.. zoals Diablo 1 en 2.
Kenners ervan weten het nu al ongeveer. Dit is geen standaard Japanse console rpg, waarin je in een menuutje aanvallen kiest.
Dit is een real-time hack&slash rpg waarin je de 'banen' ingeleid word. Je kan dus niet halverwege het spel een andere 'baan' kiezen.
Maar nu zit ik teveel met gamestaal te praten, en er zitten hier misschien mensen die dat niet snappen. Nja, hoe leg je hack&slash uit... Ach, dat hoeft geeneens, iedereen weet wel wat het is en anders hebben ze pech
Het 'banensysteem' zoals ik net ook al over banen had.. Dat is wel voor uitleg vatbaar denk ik. In de meeste rpg's heb je melee, archer en magic soorten. Dat zijn in het kort de banen. Dus in bepaalde rpg's kan je eerst een tijdje magie trainen en daarna melee als je wilt.
Hier in PSO kan dat niet. Je kiest aan het begin van het spel een character uit 1 van de 12 keuzes. Deze 12 zijn redelijk verdeeld in 3 soorten: Hunter, Ranger en Force. Hier is de Hunter de melee (dus degene met het zwaard e.d.), de Ranger is de 'archer'(in PSO meer de gunner, met guns enzo), en de Force is dan vanzelfsprekend de Magic caster (van een afstandje ook, om de rest te ondersteunen). Die 3 soorten zijn dan dus onderverdeeld in die 12 anderen, maar daar ga ik niet op in, omdat dat saai is als je het spel niet kent
De chars die je bouwt kan je trouwens helemaal zelf aanpassen, in alle details. Je kan ze dun maken, klein, dik, groot, gespierd; Je kan ze lang haar geven, kort haar, alle soorten kapsels. Allerlei soorten kleding kan je ze geven, en alles kan je verschillende kleuren geven.
De 12 verschillende characters zijn allemaal redelijk gelijkmatig qua kracht. Er zitten natuurlijk wel wat verschillen, maar dat is persoonlijke smaak, en dat ligt dus per speler welke hij de beste vind. Ik persoonlijk vind magie altijd het beste, maar dat terzijde
De graphics van het spel zijn van gemiddeld niveau, misschien wel lager zelfs. Dit is omdat het in principe gewoon een straight port van de DC is. Het is niet dat het spel lelijk is, maar gewoon dat het er een beetje verouderd uitziet, dat de Cube het makkelijk aan kan is wel een voordeel, want de framerate is dan weer enorm hoog. Ik heb nog nooit framedrops gezien iig.
De soundtrack is wat je gewend bent van Sega

Geweldige, bijna epische, achtergrondmuziek die goed aansluit op de grafische stijl. De sound effects zijn dan weer iets minder, maar die passen er ook wel bij.
De gameplay is synoniem voor hack&slash rpg. Het is echt in alle opzichten een hack&slash rpg. Dus je houd ervan of je haat het, een tussenweg is er niet

Misschien is PSO nog wel het beste te vergelijken met Diablo2, één van de beste hack&slash rpg's voor de pc in mijn ogen.
Er zitten 3 spelmodes in PSO, te weten singleplayer, multiplayer, en multiplayer. Nu denken jullie: hij is gek, multiplayer staat er 2 keer

Maar de singleplayer en de eerste multiplayer is offline, en de tweede multiplayer is online. Deze 3 moden zal ik omstebeurt even bespreken.
Singleplayer is de mode waar ik persoonlijk het langst (nog steeds) mee bezig ben. Het is in je eentje alle quests (missies) afgaan en hierdoor sterker worden volgens het standaard rpg systeem (attack, defense, speed, luck, magic, accuracy) enzo. Gewoon in je eentje 'questen' voor de simpele gamers onder ons
Offline multiplayer is in principe hetzelfde als singleplayer, alleen dan met meerdere spelers

Voordelen hiervan zijn natuurlijk logisch, je kan elkaars zwakheden compenseren (hunter+force samen=kills

), je kan elkaar tricks leren, en ga zo maar verder. Nadeel is het kleine deel van het tv scherm wat je overhoud, zeker als je ook nog de map in beeld wil houden.
Online multiplayer is dan al het voorgaande maar dan online, dus met een groot beeld helemaal voor jezelf

Hoewel ik niet online kan met mijn cube, heb ik toch wel redelijk een idee hoe dit zal zijn, mede door mijn anderhalf jaar online diablo2 ervaring (ja, ik had windforce en nee, mn account bestaat niet meer

) Maar aangezien dat dus geen eerlijke mening zal zijn hou ik die voor me
Conclusie: Geweldig spel als je van Rpg's houd!
Singleplayer : 8,7 uit 10
Offline multiplayer : 8,8 uit 10
Online multiplayer : (vermoedelijk) boven de 9,5 uit 10
Voor tips en reacties.. Zet maar in het topic, dan kunnen anderen er ook op reageren