Lid
|
Ben het een heel eind met je eens, Bart.
Kezman blijft eens te meer niet de spits te zijn die PSV over dode punten heen helpt. Als het goed loopt heeft hij toegevoegde waarde, maar in een slechtlopend elftal lijkt hij soms meer een last dan een lust te zijn... En daarom is Kezman ook geen superspits als van Nistelrooy, Ronaldo en Romario.
Vennegoor dan... Tja. Toen hij onder Gerets echt de kans kreeg deed hij het niet aardig.. Maar ook Vennegoor is afhankelijk van aanvoer, moet het hebben van keihard knokken... Ook duidelijk geen spits die met een individuele actie PSV over een dood punt kan helpen.
Hopelijk ontwikkelen die nieuwe Deen en Vonlanthen (of Huntelaar, hopelijk krijgt die eens echt de kans) zich binnen korte tijd tot PSV-waardige spitsen.. Dan mag Kezman gerust vertrekken voor een miljoen of 7 naar een subtopper in Engeland, Italië of Spanje...
Van Bommel dan... Profileert zich toch als de echte leider van PSV, maar het is wel duidelijk dat hij zich niet meer verder ontwikkelt bij PSV en dat hij toch echt weg wilt... Ook van hem zullen we afscheid moeten nemen na dit seizoen, een seizoen te laat imho.
Dan blijft er een elftal over dat zeker versterking nodig heeft. Alex lijkt me een goede versterking, alleen jammer van die Chelsea-constructie... Bouma, Ooijer en Hofland behoren ook tot de top van de Nederlandse verdedigers. Bogelund en Collin zijn degelijke verdedigers. Ook Lameij is een aardige verdediger, maar geen topper. Zijn aankoop snap ik ook niet, als je ook al een Bogelund in huis hebt.. Lee kan er net mee door, maar maakt zijn salaris iig zeker niet waar. Eventueel is er dus versterking nodig op de linksback-plaats.
Faber mag van mij wel blijven, maar wel tegen een minimaal salaris. Faber is natuurlijk een oer-PSV'er en kan nog degelijk zijn waarde voor PSV hebben, mits hij een keer heel blijft... Als laatste is er nog een bekende van Bartje, de man van ƒ15 miljoen: Addo. Een bron van onrust als hij speelt, puur weggegooid geld, zat ook bij Roda uiteindelijk op de bank. Zijn contractverlenging was een pure gok, die erg slecht is uitgepakt. Weg met die man.
Het middenveld zal zeker versterking nodig hebben met het vertrek van Robben en waarschijnlijk van Bommel. Vogel is een degelijke speler, maar bepaald geen topper. Ook de Jong is een aardige speler, als hij het vertrouwen heeft is hij zeker van waarde. Rommedahl op rechts blijft een gevaarlijk wapen (als hij ook niet vertrekt). Verder is het echter niet bijster veel. Lucius is een aardige voetballer voor de subtop, werkt altijd hard, is sympathiek, maar hij zal PSV niet naar een hoger niveau stuwen (hoewel ik hem wel eens een periode lang op de plaats van Vogel zou willen zien spelen). Van der Schaaf dan... Ook leuk voor een subtopper, maar heeft te weinig kwaliteiten voor PSV. Ik snap zijn aankoop ook niet echt (net als die van Lameij), met Lucius had PSV al een dergelijke speler in huis... Park speelde aardig tegen Roda, maar is bijna altijd de zwakste schakel van PSV gebleken dit seizoen. Heeft geen actie, een zwak schot, passing is vaak slap.. Zal met een vol Koreaans stadion wel boven zichzelf uit kunnen stijgen tot grote hoogten, maar bij PSV bezwijkt hij onder de druk van het publiek. Toch heb ik stiekum nog wel de hoog dat hij zich ontwikkeld tot een aardige speler, maar veel vertrouwen heb ik er niet in. Gezien zijn salaris lijkt een vertrek van Park mij niet zo kwaad. Dan loopt er bij Groningen nog een Smith rond. Bij Groningen doet hij soms aardig mee, maar deze jongen zal nooit of te nimmer bij PSV van waarde zijn. Totale miskoop dus. Zo snel mogelijk dumpen bij Groningen als het ff kan. In Zwolle doet een jeugdspeler van PSV het echter alleraardigst. Takak scoorde voor die prutsclub al 7 maal en in hem heb ik zeker vertrouwen.. Hopelijk kan hij volgend jaar bij de selectie aansluiten en krijgt hij zijn kans. Ook al zo'n miskoop is Hoogstrate. Blijkt de druk bij PSV totaal niet aan te kunnen. Misschien breekt hij nog door, maar voorlopig past hij uitstekent in het rijtje jeugdige net-niet-voetballers, waar er bij PSV veel te veel van rondlopen. Als laatste misschien wel degene met het meeste talent van allemaal: Leandro. Fysieke en mentale problemen staan nog steeds zijn doorbraak in de weg. Zijn band met Hiddink lijkt ook niet al te best. Ik vraag me af of hij zal doorbreken. Dat hangt niet alleen van zichzelf af, maar ook voor een belangrijk deel van Hiddink en de nieuwe veldtrainer.
Voorin zal Kezman waarschijnlijk dus vertrekken. Vennegoor mag mooi blijven, blijft een mooie invaller, als hij met die status kan leven. Verder heeft PSV nog een heel scala aan talentvolle jeugdige aanvallers. Huntelaar, Vonlanthen, Qvist... Allemaal gevestigde talenten. Hopelijk breekt een van hen door het komende seizoen. Dat zou perfect zijn.
Nog een rijtje spelers die ik vergeten ben ik het verhaal hierboven:
- Affelay. Aardig talent schijnt. Ben benieuwd.
- Edson. Zo snel mogelijk weg.
- Guijo-Velasco. Zo snel mogelijk weg.
- Jakobsen. Jeugdspeler nog dacht ik...
- Marquinho. Geblesseerd. Ben benieuwd of het nog iets wordt.
De keepers:
Waterreus.. Lijkt zijn beste tijd gehad te hebben. Keept niet slecht, maar lijkt het net niet meer te hebben altijd... Van Dijk, aardige reservekeeper. In die rol niets mis mee. Ten Rouwelaar, grote teleurstelling. Wordt ook al bij Twente uit de basis gekeept.. Geldverspilling lijkt het, maar misschien wordt het nog wat als hij wat ouder er meer ervaren wordt.
De opvolgers... Ook al weer bijna dertig. Goede keeper, maar zal een aardig prijskaartje aan hangen... Kujovic, kan ik niet zo goed beoordelen, maar in de wedstrijd tegen PSV maakte hij geen verkeerde indruk op me. Een door Bart niet genoemde optie is Maikel Aerts. Als sinds zijn debuut bij de FCDB maakt hij op mij een zeer goede en betrouwbare indruk en nu ook bij RBC laat hij regelmatig zien een zeer goede keeper te zijn. Een goede buitenlandse keeper is natuurlijk ook nog een optie, maar mijn vooerkeur gaat zeker uit naar een Nederlander.
Wat heeft PSV dus nodig:
Keeper, linksback, linksmid, centrale middenvelder, wat meer ervaren spits.
Hopelijk weten ze Cocu te strikken, dat zou voor PSV de ideale speler zijn om het elftal te sturen.