22 March 2004, 20:24
|
#54
|
pudiecat
Geregistreerd op: 17 April 2003
Locatie: lo·ca·tie (de ~(v.)~s)
Berichten: 7.966
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pruttelpot
Een 2takt verbrand olie met de benzine mee, en heeft elke slag een arbeidsslag, hierodor valt er meer rendement te halen, maar is hij ook minder sterk in lager toerentallen en is hij een stuk minder schoon en heeft hij minder trekkracht.
Een 4takt heeft (motor zoals je in bijna elke motorfiets terug vind) een arbeidsslag (ontbrandingsslag) en een compressie slag. Die geeft als voordeel dat je in lagere toeren meer kracht hebt (ding wheelies bv in de 4e versnelling nog) en je hebt een stuk meer trekkracht en het is schoner voor het milieu, verder komt er een vette donkere roffel uit de uitlaat en niet zo'n ranzig snerpend geluid wat je altijd bij 2taktjes hebt.
(meer info: www.howstuffworks.com)
|
ik snap t al een beetje
__________________
zuurkool ≠ koolzuur
Dat je het weet.
|
|
|