Mevrouw Explosion

. Je haalt een aardig punt aan met het feit dat je stelt dat je 'principieel' niet gelooft.
Dat is denk ik ietwat een misvatting. Een geloof is een overtuiging, net als jouw atheisme dat is. En het probleem is dat er gewoon geen enkel bewijs is voor het wel of niet bestaan van een god.
Dat maakt meteen dat je niet opeens 'al die gelovigen' hun oogkleppen kunt laten afzetten. Of zij de onze als je het vanuit een ander oogpunt wilt zien.
Een levensovertuiging is veel sterker dan veel mensen willen zien. Door daar hard tegen op te treden sterk je mensen alleen maar in hun geloof. Sinds al het gezeik rondom hoofddoekjes bijvoorbeeld zie je dat alleen maar meer mensen die dingen dragen. Dat is volgens mij wel vrij typerend voor wat d'r gaande is; onbegrip en proberen geloven te verdringen werkt heel averechts. Mensen gaan alleen steeds verder van elkaar staan en extremisme krijgt langzamerhand iets meer aanhang. [zowel fundamentalisme als rechts extremisme] Dát is iets heel gevaarlijks
Veel zittende invloedrijke figuren zijn ignorant, zelfzuchtig en hebben zo'n gigantisch bord voor hun kop dat ze dermate overtuigd zijn van hun eigen kijk op de wereld dat dat de situatie nou niet echt verbeterd.
Mensen zouden gewoon eens wat meer begrip voor elkaar proberen op te brengen.
Dat zou alvast een stap in de goede richting zijn.
Maar ik ben vrij pessimistich.