Toch is er op die optie gestemd, Tuur, wie heb dat dan gedaan?
Ik denk zelf aan een systeem waarbij de spelers in een bepaalde regio samen spelen, samen opgeleid worden, maar door de clubs afzonderlijk gescout zijn. Bijvoorbeeld spits X is gescout door de Graafschap, verdediger Y door Vitesse. Nu spelen ze allebei in een matig elftal bij hun clubs, maar dan spelen ze samen, leren van elkaar enzovoorts. Mocht de Graafschap hem dan rijp achten om op de Vijverberg te spelen, dan gaat ie daarheen. Natuurlijk kunnen er dan ook afspraken gemaakt worden door de clubs onderling. Bijvoorbeeld dat Vitesse de Graafschap betaald (van welk geld?

) voor die speler, en dat hij dan in Arnhem gaat spelen.
Een ander systeem kan inderdaad zoals dat jij het voorsteld; dat de clubs inderdaad wat betreft jeugdopleiding helemaal samengaan, ook samen scouten enzovoorts. Ik weet ook niet precies hoe ze dat in Frankrijk doen. Maar het kan ook zo zijn dat in bijvoorbeeld Limburg Roda gewoon het meeste geld erin steekt, Fortuna en MVV minder. Een groot talent gaat dan éérst bij die 2 in de 1e divisie spelen, op zijn 19e, 20e. En vervolgens gaat ie dan naar Roda. Zo hebben beide partijen plezier van een speler. Anders zou ie na die 2 of 3 jaar toch weggegaan zijn, aangezien de clubs hem toch niet kunnen behouden. Er kan afgesproken worden dat Roda desnoods nog voor hem betaald, of dat wanneer hij heel goed is en bijvoorbeeld PSV hem meteen wilt hebben, dat alle 3 de clubs voor hem vangen.
Er zijn veel systemen mogelijk dunkt mij