In het kader van de ons inmiddels welbekende Iniustus rubriek, hier wederom een stukje over een onrechtvaardigheid die mijns inziens niet door de beugel kan..
Temidden van alle gemartelde messiassen, rottende lijken, zingende bommen en andersoortig geteisem, die ons om de oren worden geslagen, bereikte ook ons nietsbetekenende landje een ramp van zulk kaliber, dat het niet meer dan rechtvaardig is deze onnoemelijke wandaad proberen te rectificeren door middel van dit bescheiden stuk.
Zoals de meeste van jullie stiekem wel zullen weten, is ook ons land in de ban van een spelshow, een commerciële goudmijn, onder het mom van onschuldig vermaak; genaamd Idols. Nu zal ik de laatste zijn te ontkennen dat dit soort inferieure Tv-programma's zo snel mogelijk van de buis verwijderd moeten maken, om plaats te maken van meer verheven programma's, te weten Teddy Ruxpin en Alfred J. Kwak.
Toch zag ik ergens tussen die bergen van intergalactisch afval iets wat mijn hart een sprongetje deed maken, en dat mij weer vertrouwen deed geven in het idee dat de mens in beginsel zonder zonde was.. Deze personificatie van het Goddelijke Licht, staat bij ons bekend onder de naam Alice, maar het kan niet anders of haar ware naam is Maria.
Zo'n onbezoedelde en tere ziel ben ik namelijk nog nooit tegengekomen in de aardse contreien zolang als ik leef, en ergens heb ik zo mijn twijfels of ik dit geluk nog ooit zal mogen proeven.. Ook al ben ik geroerd door de pijn van Gods extase die mij hier heeft getroffen, ik voel mij werkelijk een uitverkorene dat ik een glimp heb mogen opvangen van dit schepsel.
Zingend als een nachtegaal en een verschijning waar de minstrelen millennia lang nog lof over zullen spreken, het kon niet anders of deze zoetgevooisde godin zou als een Aspasia de wereld aan welgevormde voeten leggen.
Hoezeer was ik dan ook onthutst toen deze oase van Goddelijke Vreugde door een wanstaltige collectie Anti-Christen van het programma in kwestie, werd verteld dat zij minder was dan een Sirene, ja zelfs, en nu vraag ik u, minder dan andere kandidaten.. Och Arme! Als Odysseus en zijn consorten langs haar waren gevaren, in plaats van langs de Sirene, zou Penelope momenteel nog het bed delen met allerhande vrijers..
Mijn grote verbijstering ten spijt, werd het gebouw niet onmiddellijk ontruimd vanwege vermeende aanslagen, die logischerwijs op deze uitspraak gevolgd zullen hebben, maar mijn arme boterbloem van Goddelijke Harmonie moest gewoonweg de plaat laten poetsen.. Hoe kan een mens iets anders vernomen hebben tijdens haar prachtig ingetogen presentatie, dan een weerspiegeling van de Ideeën, zo zuiver en rein als die nooit vertoond is en zal worden?
- Hij die regeert moet zich schikken naar de wet en krachtig optreden tegen het kwaad. Behoedzaam, gematigd en rechtvaardig.
Zo snel als mijn vertrouwen in de mens gekomen is, is hij wederom verdwenen..
Alice, nooit zal er voor mij meer een ander zijn...
Met U in Hart en Geest,
|