Onderwerp: CD reviews
Enkele bericht bekijken
Oud 19 April 2004, 18:46   #129
2-D
The Consultant

2-D's Avatar

Standaard

Een speciale review van mij 2-D.
Ik ga hier jullie stap voor stap meenemen in mijn review van de volgende cd.

Artiest/Band:
Funkadelic

Titel van de cd:
Under a groove

Muzieksoort:
Funk/Rock/Fusion

Mijn mening:
Deze is opgesplitst in 3 gedeeltes omdat de cd-set uit vier verschillende albums bestaad, verspreid over 3 cd's. De eerst cd is "One nation under a groove" uit 1978. De tweede cd bestaad uit "Hardcore Jollies" uit 1976 en "Uncle Jam wants you!" uit 1979. Cd3 is "The Electric spanking of war babies" uit 1981. Ik zal iedere cd apart gaan bespreken.

CD1: One Nation Under A Groove (197
Samen met het album "Mothership Connection" van Parliament word dit album over het algemeen gezien als de beste Funk-Plaat die ooit is uitgebracht. De plaat bestaad uit 9 nummers en draait bijna een uur. Het album begint lekker met de naar het albumgenoemde "One Nation Under A Groove". Funky tunes worden afgewisseld met jankende gitaarsolo's. Het 2e nummer "Groovelegiance" is een stuk vreemder. Het begint een soort van vreemd gepraat waardoor je denkt dat dit iets heel anders is als muziek. De klanken die hier op volgen zijn ook niet hoopgevend, net als de tekst. Maar nadat dit nummer eenmaal op gang is gekomen, beweeg je heen en weer in je stoel. Hierna krijg je meer platen zoals "O.N.U.A.G.". Allemaal uitstekend materiaal. Het album sluit af met een live-versie van "Maggot Brain". Een perfecte afsluiting voor een uitstekend album.

Download Tips:
-Maggot Brain (live)
-One nation under a groove
-Who says a funk band can't play rock?

Hoeveel Sterren:
**** 1/2

CD2: Hardcore Jollies (1976) / Uncle Jam Wants You! (1979)
Het eerste gedeelte van het album is snerpende gitaarsolo's. De invloed van gitarist M.Hampton is duidelijk hoorbaar. Samen met Eddie Hazel speelt hij de gitaarsterren van de hemel. "Comin' round the mountain"", "Cosmic Slop" en "Harcore Jollies" zijn ware juweeltjes.
Het tweede gedeelte is "Uncle Jam wants you". Dit album is meer keyboard gericht en hierdoor vind ik het persoonlijk net iets minder als het eerste gedeelte. Maar evengoed grooved het nog steeds de pan uit. En het is evengoed een stap in de goede richting. Zie cd3.

Download Tips:
-Hardcore Jollies
-Comin' round the mountain
-Cosmic slop

Hoeveel sterren:
Deel1: ****
Deel2: ***
Gemiddeld: ***1/2

CD3: The electric spanking of war babies (1981)
Niet de beste cd uit de collectie, maar hij komt heeeeel dichtbij. Hier worden de keyboardstijl en gitaarstijl in de nummers gecombineerd. Het resultaat zijn hele catchy deuntjes die de pan uit swingen. Geen enkel nummer doet onder voor de ander. En de kleine bijdrage van Lennon en McCartney is zeker leuk, hoewel minimaal. "Electro Cuties", "Funk get stronger" en "Icka Prick" zijn de juweeltjes cd3, waar de rest eigenlijk niet voor onderdoet. Alleen zijn sommige nummer wel langdradig.

Download Tips:
-Electro Cuties
-Funk gets stronger
-Icka Prick

Hoeveel sterren:

Box-Set Gemiddelde:

Verder krijg je bij de boxset een Booklet met daarin de complete historie van de band en bandleden.

Een aanrader voor de Funk-Liefhebber en een goede manier om met de muziek bekend te raken als je er niet naar luisterd .
2-D is offline   Met citaat antwoorden