Enkele bericht bekijken
Oud 25 May 2004, 13:38   #7
not-known
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Daar is het in ieder geval nog elkáár. Hier is het kortzichtig en eenduidig. Oorlog, moeten we dan niet aan veel meer landen een hekel hebben? En hoe hebben we ons zélf gedragen in Indonesië en Suriname? Begrijp me niet verkeerd, mensen die het zelf hebben meegemaakt kan ik zeer goed van begrijpen dat zij nu nog steeds een hekel aan Duitsers hebben, maar wie zijn dat nu nog?

Verloren finale.. Waar zit dan die hekel jegens Argentinië? Of tegen Italië om 2000 (halve finale weliswaar)? Er zit dus toch iets anders. Duitsers zijn over het algemeen een bijzonder joviaal volk, die eerder opkijken tegen Nederlanders dan dat ze erop neerkijken. Ik kan me niet voorstellen dat dat door voetbal komt. Eerder door kortzichtigheid en elkaar napraten. Misschien ook een stukje opvoeding, dat 'duitsers slecht zijn'.
Het is vooral het 'van horen zeggen' en de 'mond op mond reclame' die daar voor zorgt. In de tijd van de wedstrijd NL - DU leefde bijvoorbeeld nog hele andere zaken in de hoofden van de mensen. Er waren sowieso meer veteranen, de koude oorlog, etc. Je moet niet vergeten dat oud zeer langzaam slijt. Maar daar heb ik nu wel op aan te merken dat de 'haat' die ik ken als 'gemiddeld' persoon niet vijandig is, maar gewoon als concurrentie strijdt leeft. Mensen die échte haat gevoelens hebben mogen bij zichzelf te raden gaan. [/in herhaling valt]
  Met citaat antwoorden