Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Ik weet wel waar die rivaliteit vandaan komt, misschien komt het doordat er ongeveer een half miljoen nederlanders is omgekomen door toedoen van de duitsers. Tja dat zit gewoon heel diep in een volk. Dan is het ook niet zo raar dat er nog steeds slechts 60 jaar later nog vooroordelen bestaan over de duitsers.
Kijk bijvoorbeeld nog maar naar de eeuwige concurrentie tussen schotland en engeland, een conflict van eeuwen geleden en wat te denken van de Ieren en Engels en de Ierse protestanten en katholieken. Dat is pas haat...
Dus zo speciaal is het nu ook weer niet.
|
Mja als ik op straat aan de gemiddelde jongere vraag wanneer WOII was dan weten ze et vaak niet eens! Hoe kan je dan ooit haat hebben tegen Duitsers.
Nee dit verzin ik niet, dit is uit meerdere representatieve onderzoeken gekomen toen Nederland 50 jaar vrij was. Het is echt eerder een kwestie van elkaar na praten en proberen cool te zijn door iemand anders minder te vinden.
De koude oorlog had er deels zeker wel mee te maken. Duitsland zat in het verdomhoekje en mocht niks. Ze konden nergens in investeren, alles werd voor ze geregeld. Daarentegen was men in sport redelijk vrij. Dus kon daar in geïnvesteerd worden. Duitsers waren vaak oppermachtig. Niet iedereen dulde dat.