Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Daar liggen wel andere conflicten aan ten grondslag. Wanneer daar al járen niets gebeurt is vind ik die rivaliteit overigens net zo onzinnig. Welk recht heeft een 16-jarige willekeurige snotneus nu om te oordelen over een heel volk dat aan de kwestie '40-'45 niets kan doen, laat staan dat hij er ook zelf maar íets van heeft meegekregen? Iemand van 83 die zijn halve familie heeft verloren in de oorlog mag daarover oordelen mijns inziens, anders niet
|
Die Engelse en de Schotten hebben het ook nog de veldslagen in de 13e eeuw, dus wat dat betreft valt het hier best mee.
De oorlog is de grootste voedingsbodem geweest voor die rivaliteit tussen Nederland en Duistland. Ik ben het ook met PFP eens dat een dergelijke gebeurtenis niet snel uit een volk gewist wordt. Zeker in een stad als Rotterdam leven deze gevoelens misschien nog wel meer dan elders in het land.
De meeste van ons zijn opgegroeid door ouders die geboren zijn in de babyboom van na de oorlog. Zij zijn opgegroeid in de nasleep van de oorlog, vergeet dat dat ook z'n uitwerking heeft.
Haat is denk ook een te groot wordt tegenwoordig, maar tis wel een bepaalde rivaliteit. De voetbalfinale van ' 74 was voor onze ouders-generatie vooral de kans op (sportieve) revanche, iedereen kent de deceptie die volgde. Dergelijke dingen spelen dan ook mee.
Tel daarbij op dat wij het kleine Nederland zijn en zij het grote Duitsland, dat we buurlanden zijn, het vervelende gedrag van Duitse toeristen (hehe), en een taal die uiterst onvriendelijk overkomt.
Ik zeg:
"Wir sind der Krieg nicht vergessen!"