Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dext0r
en je baantje bij de supermarkt dan...als je 16 bent bijv...daar onderteken jij een contract, lijkt me sterk dat jij je dan dus zonder problemen daarvan kunt ontbinden omdat je nog geen 18 bent?
|
Een 16 jarige mag geen overeenkomsten aangaan, tenzij bla bla bla (en in die bla zit 'het' hem natuurlijk)..
Voorbeeldje mbt koopovereenkomst..
Pakje kauwgam in de supermarkt kopen is natuurlijk geen probleen, dat is normaal in onze maatschappij. De winkelier kan er vanuit gaan dat de 16-jarige daartoe toestemming heeft (hetgeen ook stilzwijgend kan zijn).
Een dure piano is een ander verhaal. Dan mag je er als verkoper niet zomaar vanuit gaan dat dat goed zit... Kortom; toestemming van ouders is vereist.
Ik weet echter niet precies hoe het zit met contracten, maar ik neem aan dat dat ongeveer hetzelfde zal gaan. Als de omstandigheden dusdanig zijn, dan mag de supermarktman er vanuit gaan dat de 16-jarige toestemming van de ouders heeft.. (als hij al een paar maanden werkt kan hij er natuurlijk niet mee aankomen dat hij niet mag van zijn ouders).