Onderwerp: Iq
Enkele bericht bekijken
Oud 9 June 2004, 00:31   #24
MasterB
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door not-known
Onzinnige redenering imho, nofi. Hoogbegaafdheid is gebaseerd op IQ waarden, niet meer, niet minder. Wat jij van die film vindt doet echt niet ter zake.
Wat ik van die film vind doet óók niet ter zake. Als je vindt dat het begrip 'hoogbegaafdheid' een te krap gemeten waarde is, daar kan ik in komen. Het is niet voor niets dat vaak wordt geroepen dat hoogbegaafdheid niets zegt over de vermogens van een persoon. Het gebeurt heel vaak dat zo iemand autistisch is, waardoor iemand totaal niet de blijk geeft van een groot verstandelijk vermogen. Andersom hetzelfde natuurlijk.
Het probleem daarbij is, is dat zulke dingen ongelooflijk moeilijk te meten zijn en onder te brengen in 1 uitkomst, waardoor je kan zeggen "Die is slim!" of "Die heeft veel vermogens" etc.
Maargoed, om niet af te wijken, hoogbegaafdheid meet alleen IQ, waarbij IQ dus niet alles zegt over het totale vermogen van een persoon.
Je leest niet wat ik zeg. Wanneer ik de betekenis uit het woordenboek van begin af aan had gezien dan had ik precies hetzelfde gezegd. Echter, wanneer je iemand met een hoge gave aanschouwt, iemand die dus mijns inziens dan ook wel hoogbegaafd is, dan zie je dat een hoog IQ daar niets mee te maken heeft.

Wat is nofi?
  Met citaat antwoorden