Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Toch blijf je met je geblaat weer bewijzen dat je geen verstand van voetbal hebt, want overmars doet precies wat een linksbuiten behoort te doen. Zijn tegenstander opzoeken. Een linksbuiten moet OF zijn tegenstander opzoeken OF de 1-2 aangaan OF de bal in de diepte krijgen. Afhankelijk van hoe de tegenstander je dekt. Aangezien alleen de eerste optie een redelijke was heeft Overmars eigenlijk niks fout gedaan. Dat hij zijn man niet telkens voorbij kwam lag meer aan de (perfecte) rugdekking van de Duitsers dan aan de tekortkomingen van Overmars..
|
Ik kan ook precies doen wat een vleugelspits hoort te doen, maar dat wilt nog niet zeggen dat ik goed speel. Overmars was absoluut dreigender dan Zenden en vd Meijde bij elkaar, maar met enkel dreiging bereik je niets. Overmars mist gewoon zijn oude snelheid en een passeerbeweging heeft hij nooit gehad. Hij heeft geen goede voorzet gegeven en op dat ene schotje na wa hij ook niet doelgevaarlijk, terwijl hij toch regelmatig werd aangespeeld. En een paar corners is dus echt geen voldoende rendement voor een vleugelspits (zeker gezien het gevaar dat Nederland telkens weer sticht met die corners).
Bij goede rugdekking van een tegenstander heb je dan gewoon niets aan Overmars. Zo simpel is het helaas..
Dan zie ik dus liever Robben; de enige echt goede vleugelaanvaller van Nederland. Overmars op rechts vind ik trouwens wel een optie, mits Robben op links staat. Maar de Duitsers konden zich volledig focussen op Overmars, met twee redelijke vleugelspitsen (dus niet knoeiers als Shandy) kan een tegenstander niet permanent dubbele dekking geven.
Maar zet je Overmars op rechts, dan ontneem je hem wel zijn belangrijkste wapen: namelijk het naar binnentrekken om zo met zijn betere been op goal te vuren. Daarmee is hij zeker gevaarlijker dan met zijn voorzetten, waarvoor hij zijn mannetje buiten om (over het goede been dus, wat hem nog maar zelden lukt) moet passeren. Als echte voetbalkenner had je toch wel moeten weten dat Overmars op rechts veel minder rendement heeft dan op links, dat is zijn gehele voetbalcarriere namelijk al zo.