Moet Roy Makaay bedanken voor het Nederlands Elftal?
Roy Makaay, een fenomeen. In Spanje, in Duitsland, maar niet in Nederland. Of wat heet: niet bij de bondscoaches.
Al in 1996 viel deze man mij op, destijds nog speler van Vitesse. Hoe ongelofelijk makkelijk hij scoorde. Ik heb hem, samen met Aachen-Bayern nu 4x live aan het werk gezien. Van Nistelrooij zag ik vaker, maar hij had veel meer kansen nodig om te scoren dan Roy Makaay.
Sinds zijn vertrek uit Nederland bleef ik hem dan ook volgen. Eerst bij Tenerife (72 duels, 21 goals), daarna bij Deportivo la Coruña (133 wedstrijden, 79 goals). Overal waar hij kwam bleef hij aan de lopende band scoren. Geen intikkers of goals die de 3 en 4-0 betekenen. Neen, mooie goals, bijna altijd belangrijke, de 1-0 of de gelijkmaker, of de winnende.
Ongetwijfeld de meeste indruk maakte hij in München, als speler van Depor welteverstaan. In zijn eentje rolde hij de FC Bayern op, door een hattrick te scoren in het CL-duel, in de editie 2002-2003. Ook pakte Makaay de gouden schoen.
Dit heeft ongetwijfeld een rol gespeeld bij de aankoop van Makaay door FC Bayern de afgelopen zomer. Elber, sedert jaren de vaste aanvaller van Bayern moest weg voor de duurste aankoop uit de clubgeschiedenis van de Beierse club.
In ieder ander land zou een spits als Makaay onbetwistbaar dé spits zijn van het nationale elftal. In Nederland heeft hij echter te maken met nog 4 spitsen, Van Nistelrooij, Kluivert, Van Hooijdonk en Hasselbaink. De laatste 2 zijn echter de mindere van Makaay, Van Nistelrooij zal erom hangen.
Het vreemde is echter dat Makaay in het Nederlands elftal nóóit een kans heeft gehad. Als invaller 10 minuten voor tijd, of als rechtsbuiten. Maar nooit als spits. Zelfs in oefenpartijtjes niet. Kluivert/Van Nistelrooij mogen 3 jaar achtereen opzichtig falen. Makaay krijgt geen kans omdat een serieuze oefenpot op de training niet goed verliep. Wanneer het niet loopt dan gaat Kluivert, het hele jaar uit vorm, zich warmlopen, valt Van Hooijdonk in en zit de beste spits uit de Duitse competitie 90 minuten lang zitvlees te kweken.
En zo is het al járen. Als ik Makaay was dan liet ik mij naturaliseren tot Duitser of Belg. Dit soort beledigingen hoeft een speler van zijn kaliber niet te pikken. Roy, houdt de eer aan jezelf, bedankt voor dat Nederlands elftal waar je blijkbaar toch niet gewaardeerd wordt!!! Dit is alleen maar een kwelling. Sleep Bayern volgend jaar naar de titel, in Duitsland weten ze je kwaliteiten wél op waarde te schatten!!
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
|