Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piedro
Gezakt voor VWO staat gelijk aan HAVO waardoor je een studie, waar Havo de minimale eis, is toch zou kunnen volgen.
|
Dit is niet waar. Opleidingen vereisen in veel gevallen een 'diploma' als jij een berg deelcertificaten op vwo kunt laten zien, maar je hebt niet genoeg om op zelfde als havo te kwalificeren (en dat kun je niet..want anders was je niet gezakt..) dan heb jij geen toegang tot de opleiding..
<- spreekt uit ervaring.
hier in nederland is het verder zo dat je niet je hele laatste jaar overnieuw hoeft te doen, tenzij je hier zelf voor kiest natuurlijk, mocht je bijv. maar 2 vakken onvoldoende hebben, en je komt dus net 1 voldoende te kort. dan kun je gewoon deelcertificaten gaan halen door middel van voortgezet Volwassen Onderwijs of staatsexamens.
bij volwassen onderwijs heb je dus gewoon les, en tentamens en word gebruik gemaakt van een schoolexamencijfer. bij staatsexamens moet je alles op eigen kracht zien te doen en heb je een mondeling examen, en gewoon het centraal schriftelijk eindexamen.
(ook hier ervaring mee.. ik heb afgelopen jaar volwassenonderwijs gevolgd en zo alsnog mijn diploma behaald waarmee ik toegang heb tot HBO... )