Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ar-Tuur
Dat vind ik altijd zo'n sneu argument. Als analist/columnist is het juist de bedoeling dat je commentaar geeft. Als autoriteit wordt hem daarnaast altijd zn mening gevraagd. Daarnaast heeft hij genoeg bewezen als trainer en speler om recht van spreken te hebben daarvoor hoeft hij voor mij niet eerst bondscoach geweest te zijn of te worden. Neemt niet weg dat het inderdaad wel eens zo lijkt alsof Johan Cruijff de vader en leider is van het Nederlands voetbal, zonder dat hij een functie heeft.
|
Als SPELER heeft hij meer bewezen als wie dan ook. Als TRAINER waag ik dat zeer ernstig te betwijfelen. Hij zat bij Ajax en Barcelona precies op het juiste moment. Op een iets lager niveau heeft hij het nooit aangedurfd, en als bondscoach was juist híj het die voortdurend met sneue argumenten aankwam zetten om het niet te doen.
Altijd weer wordt Cruijff zijn mening als bindend gezien. De media nemen zijn commentaar altijd als zoete koek. Om gek van te worden.
Vooraf aan een interland weigert Cruijff ook altijd te zeggen hoe hij dan zou spelen, zogenaamd omdat hij niet op de stoel van de bondscoach wil gaan zitten, om wanneer het mis gaat naderhand de opstelling van diezelfde bondscoach genadeloos onderuit te halen.
Mijns inziens misbruikt hij zijn status dan ook. Wees dan zo'n grote jongen en neem de verantwoordelijkheid op je en doe het eens een keer als 's lands grootste voetballer aller tijden. Maar dat durft hij niet want hij is bang voor gezichtsverlies.
Ook kan hij het doen als Beckenbauer. Zowel vooraf als na afloop van een duel al dan niet kritisch zijn. Ook geeft Franz naderhand altijd toe als hij ernaast zat en de bondscoach het gewoon prima gedaan heeft.