Enkele bericht bekijken
Oud 26 August 2004, 13:41   #24
Sanne
Whooohooo

Sanne's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TN20
Natuurlijk kun je dit ook zonder vereniging bereiken. Ik kan ook wel penningmeester van de plaatselijke korfbalclub worden maar dat doe ik niet. Nu zit je tussen allemaal mensen van je eigen leeftijd, studenten, en zit er ook diversiteit in de dingen die je doet. Zo kun je feesten organiseren, sponsoren zoeken, de financiën van een subvereniging etc. bijhouden, lustrums organiseren etc. Het is gewoon een leuke bijkomstigheid samen met het goedkoop bieren, leuke feesten enz.
net alsof het nodig is om ergens lid van te worden om contacten te krijgen. Als je een beetje sociaal ontwikkeld bent, dan gaat dat vanzelf en leg je zo contacten zonder een vereniging

Citaat:
De ontgroening....dit is wel vaak zo'n onderwerp waarvan de voor- en tegenstanders het nooit met elkaar eens zullen worden.
De grootste tegenstanders zijn nooit lid geweest en hebben ook nooit iets dergelijks doorlopen. Ze hebben dus geen enkel idee hoe zoiets in elkaar zit maar denken er wel duidelijk een mening over te kunnen vormen. (Maar goed, dat is een maatschappelijk verschijnsel)
Als mensen het heel fijn vinden om bij een studentenvereniging te zitten, dan moeten ze dat zelf weten, maar jij moet ook kunnen accepteren dat er mensen zijn die het niks lijkt en niet die mensen meteen beschuldigen van vooroordelen.
nee ik ben nog nooit lif geweest van een studentenvereniging, maar als ik het verhaal van sedes lees dan heb ik teveel eigenwaarde om mezelf zo te laten vernederen. Wat het doel er dan van is kan me niks schelen, maar ik laat me niet zomaar met eieren bekogelen enzo.
Citaat:
Een ontgroening is dus NIET bedoeld om nuldejaars gewoon een beetje te vernederen, uit te schelden enz.
Feit is dat er ergens op een dag in augustus een groep van 100 of 200 individuen zich aan de poort melden die lid willen worden van een studentenvereniging. Als je daarmee op kamp gaat ('s avonds aan het vuur liedjes zingen van Eric Clapton en 's middags gezellig gaan koekhappen) is het zo dat daar echt wel vriendschappen uit ontstaan, maar aan het eind van het jaar er 30 regelmatig naar de kroeg komen, 30 sporadisch en de rest nooit meer.
Bij een ontgroening heb je als al die individuen een gezamenlijke vijand, de novititaatscommissie oid, en alleen door elkaar er doorheen te slepen red je het. De sterkeren moeten opkomen voor de zwakkeren, mensen moeten elkaar helpen en na zo'n ontgroening staat er één geheel. Één groep, die bekend is met alle mores en tradities van de vereniging, en die elkaar allemaal kent.
Elke actie tijdens zo'n ontroening heeft een gedachte, een doel. Suffe nerds die geen zelfrespect hebben zullen het niet redden nee. Het doel is om geen grijze muis te zijn, maar op te komen voor jezelf en creativiteit en initiatief te tonen.

En studentenverenigingen laten nuldejaars heus geen stront eten ofzo, dat geloof je toch niet zelf? Die ontgroeningen van voor de jaren 90, díe waren pas erg. Nuldejaars mogen NIET aangeraakt worden, ze mogen NIET worden gepakt op hun uiterlijk, je mag ze NIET uitschelden met woorden die als kwetsend worden ervaren (dus alleen sufferd, pannekoek, oelewapper ed), je mag ze GEEN dingen laten doen tegen hun wil, je mag ze NIET iets dwingen te eten of drinken wat ze niet willen, en ze mogen GEEN alcohol.
Eigenlijk valt het allemaal toch wel mee, niet?
Op te komen voor jezelf?!!Maar je wel laten bekogelen met eieren?!