Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TN20
De ontgroening....dit is wel vaak zo'n onderwerp waarvan de voor- en tegenstanders het nooit met elkaar eens zullen worden.
De grootste tegenstanders zijn nooit lid geweest en hebben ook nooit iets dergelijks doorlopen. Ze hebben dus geen enkel idee hoe zoiets in elkaar zit maar denken er wel duidelijk een mening over te kunnen vormen. (Maar goed, dat is een maatschappelijk verschijnsel)
|
Tja, waarschijnlijk zal de ontgroening bij Unitas best meevallen qua vernedering en zwaarheid, maar dan nog blijf ik erbij dat ik het nut er niet van inzie. Ik heb inderdaad nog nooit zoiets meegemaakt, maar dan nog kun je wel een mening hebben over het idee dat erachter zit en je bedenkingen hebben (zeker ook als ik voorbeelden weet van verenigingen waar het ook zonder ontgroening en andere zaken prima kan, zonder dat het een alternatieve vereniging vol geitewollensokkenfiguren is

)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TN20 Een ontgroening is dus NIET bedoeld om nuldejaars gewoon een beetje te vernederen, uit te schelden enz.
Feit is dat er ergens op een dag in augustus een groep van 100 of 200 individuen zich aan de poort melden die lid willen worden van een studentenvereniging. Als je daarmee op kamp gaat ('s avonds aan het vuur liedjes zingen van Eric Clapton en 's middags gezellig gaan koekhappen) is het zo dat daar echt wel vriendschappen uit ontstaan, maar aan het eind van het jaar er 30 regelmatig naar de kroeg komen, 30 sporadisch en de rest nooit meer.
|
Tja, als je het hebt over vooroordelen en een mening vormen over iets onbekends..

De studentenvereniging van mijn broer in R'dam gaat echt niet op een dergelijke manier op kamp. Denk alsjeblieft niet zo in hokjes en extremen

Die vereniging heeft een vrij ruime, bijzonder actieve kern, zonder dat er een gedwongen sfeer is. Nogmaals, jouw Unitas lijkt me niet zo'n goed voorbeeld (want het lijkt me wel een aardige vereniging op zich zonder veel verplichtingen etc.), maar ik ben ervan overtuigd dat je best een leuke kunt krijgen zonder ontgroeningskamp, jaarclubs, e.d. maar met een kennismakingstijd (binnen en buiten) en gave commissies, subs, etc.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TN20 Bij een ontgroening heb je als al die individuen een gezamenlijke vijand, de novititaatscommissie oid, en alleen door elkaar er doorheen te slepen red je het. De sterkeren moeten opkomen voor de zwakkeren, mensen moeten elkaar helpen en na zo'n ontgroening staat er één geheel. Één groep, die bekend is met alle mores en tradities van de vereniging, en die elkaar allemaal kent.
Elke actie tijdens zo'n ontroening heeft een gedachte, een doel. Suffe nerds die geen zelfrespect hebben zullen het niet redden nee. Het doel is om geen grijze muis te zijn, maar op te komen voor jezelf en creativiteit en initiatief te tonen.
|
Het zal vast enig groepsverband opleveren, maar ik snap nog steeds niet waarom dat op zo'n extreme manier (zoals in het leger) moet gebeuren. 'Als sterkere opkomen voor zwakkeren', zoiets klinkt niet echt als met zn allen een gezellige/leuke tijd hebben. Met als voorbeeld de vereniging in Rotterdam: ook zij hebben als traditionele vereniging uitgebreide mores en een eigen sfeer waar iedereen zich met plezier in leert vinden... maar ontgroenen kennen ze niet.
Nogmaals, ik zie ook wel voordelen van een studentenvereniging en wie weet word ik nog wel eens ergens lid, maar bepaalde zaken staan mij ook tegen. Het vormen van jaarclubjes bijvoorbeeld lijkt me ook een heel vreemd fenomeen...